Országos adatbázisra lenne szükség, hogy a hiányszakmák iránt érdeklődők megtalálhassák azokat a szakembereket, akiktől még tanulhatnak és elleshetik a szakma fortélyait – hangzott el a regionális szakképzési fórumon.
– Az Ipartestületek Országos Szövetsége úgy érzi, végre elérkezett az idő, hogy a szakképzéseknél a gyakorlati oktatást helyezhessük a középpontba – nyilatkozta portálunknak Solti Gábor, az Iposz nemzetközi és oktatási igazgatója a Sopronban tartott fórumon. – Az Iposz koncepciójának alapgondolata a pályaorientáció intézményrendszerének erősítése. Az ipartestületek közbenjárásával az általános iskola hatodik osztályától kezdve iparosok, mesteremberek ismertessék meg a fiatalokkal és szüleikkel az adott mesterség szépségét, munkakultúráját. Az országos képzési jegyzékben különben több mint ötszáz szakma van, az emberek zöme viszont alig ismer pár tucatot. Azért, hogy a hiányszakmákat választók száma növekedhessen, e helyzeten is szükséges szervezett keretek között változtatni.
– Az Iposz a hároméves szakképzést támogatja, de külön kellene választani a közismereti oktatást és a szakmai munkát – hangsúlyozta Solti Gábor. – Kívánatos, hogy a modernizált szakmai elméleti tudás és a gyakorlati foglalkozás előnyt élvezzen. Az Iposz azt is javasolja, hogy az az iparos, aki magánál tartja tanulóját egy negyedik, gyakornoki évre, kapja meg ugyanazokat az állami támogatásokat, mintha munkanélkülit vett volna fel. Elszomorító, hogy jelen pillanatban a gazdálkodók gyakorlati képzésben való részvétele nem éri el a két százalékot, miközben húsz százalék a szakmunkástanulók aránya a diákság között.
Az is ajánlatos lenne, ha ez a szám elérné a harminc százalékot. Azt is fontosnak tartjuk, hogy a rendszer alulról nyitott legyen: a szakma elsajátítását követően más közép-, illetve felsőfokú oktatásban is részt vehessen a fiatal, a gyakran hangoztatott életfogytig tartó tanulás jegyében. A szakképzés átalakítására, s az ipartestületekre vonatkozó indítványainkat elküldtük a kormányzati szervekhez. Reméljük, a már korábban elkezdett konzultációk végül sikerrel járnak.
A régió szakképzési kínálatával összefüggésben Hajbáné Csuta Ildikó regionális szakképzési koordinátor kiemelte: a térségben egyelőre még hiányzik egy központi adatbázis, hogy a meglévő szakképző intézmények milyen szakmákat kínálnak. Arra törekszenek, hogy a kamarák és az Iposz sokoldalú koordináló szerepet tölthessenek be a tanulási igények és a szakképzés között. Megoldásra vár az a gond is, hogy jelenleg még nagyon szétszórt a szakmák miniszteriális kezelése.
Forrás: kisalfold.hu