A digitális megoldások térhódítása a pénzügyek területén látható a magyar kis- és középvállalkozásoknál (kkv-k), míg körükben a távmunka, valamint a digitális kommunikációs és vállalati eszközök használata nem terjedt el széles körben - közölte a Digiméter áprilisi felmérésének eredményei alapján az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében.
A Digiméter reprezentatív kutatásában a koronavírus hatására bekövetkező hosszabb távú változásokra koncentrált, egyben kitért az általános digitalizációra, az otthoni munkavégzésre, illetve az ügyfélszerzésre és a digitális pénzügyi megoldások alkalmazásaira.
A felmérésbe 200, nettó 18 milliárd forintnál kevesebb árbevétellel, 5-249 közötti foglalkoztatottal rendelkező vállalkozásokat vontak be, a mezőgazdaság, az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás területéről.
A közlemény szerint a kkv-k összesített Digiméter Covid '22 Index átlaga 2,6 (tízes skálán), ami azt mutatja, hogy még a koronavírus kényszerítő ereje sem volt elegendő ahhoz, hogy a távmunka, valamint a digitális kommunikációs és vállalati eszközök használata széles körben elterjedjen. A kkv-k jelentős részének komoly fejlődésre van szüksége ezen a téren a versenyképesség fenntartása érdekében - jegyezték meg az elemzők.
Kiderült, hogy a kisebb vállalkozások jelentős része elzárkózik a távmunkától, csupán a kkv-k bő negyede biztosít legalább munkavállalói egy részének lehetőséget az otthoni munkavégzésre. A vállalkozások számára a legnagyobb kihívás, hogy egyes munkakörök korlátozottan, vagy egyáltalán nem végezhetők otthonról, illetve a munkahatékonyság fenntartása.
Arra is rámutattak, hogy a vállalkozások fele használ személyes ügyfélszerzési csatornát, míg a digitális megoldások közül kétötödük a honlapot frissítve, negyedük pedig közösségi média tartalommarketinggel igyekszik ügyfeleket szerezni. A cégek bő hatoda azonban saját bevallása szerint semmilyen ügyfélszerzési módszerrel nem él.
Ugyanakkor összességében jobb a helyzet a digitális pénzügyek (online számlázás és könyvelés, pénzügyi adminisztrációt segítő megoldások használata) területén. Ugyanis a kkv-k ötöde az elmúlt két évben többet költ szoftverekre, programokra, tízből egy kkv pedig tervez a jövőben pénzügyi adminisztrációt segítő új megoldásokat bevezetni. A szoftverek, digitális megoldások kiválasztásakor a kkv-k fele a könyvelő ajánlását veszi figyelembe, tízből négyen a fejlesztő ajánlására hallgatnak, a vállalkozások harmada pedig az ár alapján is dönt.
A Digiméter - Digitális Versenyképességi Mutató 2020-ban indult mérési rendszer, amelyet a SmartCommerce Consulting, a Reacty Digital, az eNET és a Virgo alapított.
MTI