A Facebook nemcsak szórakozás, hanem munkaeszköz is! Az ÉDFP előző cikke azzal foglalkozott, hogy az interneten elérhető ún. online alkalmazások illetve az interneten elérhető információk hogyan használhatók a mindennapos munkában, mint pl. az adminisztrációs feladatokban, értékesítésben, ügyfelekkel való kapcsolattartásban vagy munkához szükséges ismeretek bővítésében.
A ma már hagyományosnak számító emailek írása és weboldalak böngészése mellett, a vállalkozó hogyan kaphat-adhat információkat az ún. közösségi médián keresztül?
A tudományosan hangzó „közösségi média” olyan „interntetes cég” által nyújtott kommunikációs lehetőségeket takar, mint a Facebook, Twitter, Linkedin és az Instagram. Ezekben az a közös, hogy a tartalmat a felhasználók közössége hozza létre ellentétben azokkal a weboldalakkal, amelyet magánszemély vagy cég üzemeltet és csak a saját vagy általa ezzel megbízott, kiválasztott szereplők által létrehozott tartalom jelenik meg. Az itt felsorolt közösségi oldalak működésének célja, funkciói és közönsége különböző – pl. az Instagram fotók megosztására szolgál – a cikk elsősorban a Facebookra koncentrál, mint a legelterjedtebb és leginkább sokoldalúan használható eszközre.
Eredetileg egyetemisták, fiatalok ismerkedő, kapcsolattartó szórakoztató oldalának indult, de a ma már több mint 1 milliárd felhasználó szinte minden korosztályból képviselteti magát, sőt egyre inkább a középkorú vagy még idősebb felhasználók a gyakoriak. És már régóta nem csak a szórakozás, az ismerkedés, az élmények megosztása a cél: a legtöbb széles ügyfélkörrel rendelkező vállalkozás és más szervezet mint pl. szakmai, jótékonysági, kulturális és politikai szervezetek is jelen vannak. Ez az írás is olvasható a Facebookon az IPOSZ által gondozott ÉDFP oldalon.
Az összes közösségi média, így a Facebook is elérhető mobilinternet-előfizetéssel okostelefonon, ami felhasználást még kényelmesebbé teszi.
Néhány ötlet, hogy a munkában, a vállalkozói tevékenységhez hogyan használható a Facebook:
- Egy gyártó vagy kereskedő Facebook-oldalát „követni” lehet. A legtöbb nemzetközileg ismert gyártónak van Facebook-oldala, ezek közül sok cég magyar nyelvű oldalt is üzemeltet. Ha a keresőbe beírják a cég nevét és ezáltal megtalálták az oldalt, érdemes a „tetszik” gombra kattintani, hogy az oldalra feltett hírek mindig megjelenjenek a felhasználó saját Facebook-lapján. Természetesen privát üzenetet is lehet küldeni, amelyekre az ügyfélszolgálat válaszol, sőt ha a a cég engedélyezte, a kihelyezett írások alá kommenteket is lehet írni, ill. láthatók mások kommentjei és az azokra adott válaszok.
- Adott téma köré szerveződő Facebook-csoporthoz lehet csatlakozni. Ezek általában zártkörűek, tehát tagokká kell válni ahhoz, hogy a csoportban megjelenített tartalmakat, párbeszédeket látni és olvasni lehessen, és a tagok is megoszthassanak tartalmat illetve részt vegyenek a diskurzusokban. Csatlakozni a „Belépés a csoportba” gombra kattintással lehet – a belépési szándékot azután a csoportot létrehozó vagy üzemeltető adminisztrátor jóvá kell hogy hagyja. Ezeknek a csoportoknak általában van szabályzata pl. lehet ilyen a politikamentesség vagy hogy tilos hirdetni. Természetesen vannak olyan csoportok, amelyeknek viszont kimondottan a szolgáltatások vagy áruk hirdetése a célja. Ha beírjuk a Facebook keresőjébe az „épületgépészet” szót több ilyen zártkörű szakmai csoportot ad ki, de emellett az 1. pontban jelzett gyártói – kereskedői oldalakat is feladja.
- Saját vállalkozás Facebook-oldala, saját vállalkozás által létrehozott szakmai közösség: az ÉDFP-oldalhoz hasonlóan bármely vállalkozó saját vállalkozásának reklámozására, saját híreinek, közlendőinek kommunikálására is egyszerűen létrehozhat a fentiekhez hasonló oldalt. Miután az oldalt létrehozták, saját Facebook-ismerősöket is meg lehet ide hívni. A vállalkozás oldala mellett létre lehet hozni a 2. pontban említett szakmai közösséget is, ha a vállalkozó célja inkább az információcsere, pl. anyagokkal, szerszámokkal való tapasztalatok megosztása. Ha ezzel a céllal hoztak létre oldalt, szintén meghívhatók azok az ismerősök, akikkel a szakmai diskurzust akar a vállalkozó folytatni. Oldal helyett eseményt is létre lehet hozni és reklámozni, ha pl. ha egy termék viszonteladója termékbemutatót akar tartani.
Természetesen minden előfeltétele a Facebookra való regisztrálás és ismerősök gyűjtése. Ez mindhárom funkcióhoz szükséges, azaz a gyártói oldalt is mi a vállalkozó a saját, személyes regisztrációnkon keresztül tudja követni, belépni egy Facebook csoportba illetve a saját vállalkozói oldal. Szakmai közösséghez is először saját magát, mint magánember regisztrálni kell a Facebookon. Ezektől a tevékenységetől függetlenül továbbra használható a Facebook barátokkal, ismerősökkel való kapcsolattartásra ill. csatlakozni lehet az adott felhasználó hobbijához kapcsolódó Facebook csoporthoz legyen az akár túrázás, horgászás, a Forma-1 versenyek nyomonkövetése vagy bármi más…