A fórum célja: hogy a munkaadói oldal és a képzésért felelős intézmények lehetőséget kapjanak a szakmát érintő igényeik és véleményeik kölcsönös ismertetésére, esetleges ütköztetésére.
Az alábbi szakmák szakképzésével összefüggő, itt elhangzott javaslatok, valamint felmerülő problémák előterjesztésként kerülnek a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságokhoz, melyek döntéseiket ezek ismeretében fogják meghozni.
A fórum tematikájának középpontjában az alábbiakban felsorolt szakképesítések iskolarendszerben történő képzése áll:
Autószerelő, Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő, Gáz- és tüzeléstechnikai műszerész, Járműfényező, Karosszérialakatos, Villanyszerelő.
A fórum résztvevőit Skribek Pál a Vecsési Ipartestület elnöke köszöntötte.
Az IPOSZ részéről Solti Gábor a Nemzetközi – és Oktatási igazgató tartott előadást a szakképzés helyzetéről és az IPOSZ állásfoglalásáról.
A vitaindító korreferátumot a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet vezető tanácsadója, Magyar Szilvia tartotta, aki, többek között, az Országos Képzési Jegyzék változásairól is beszélt.
Három fő kérdése volt a rendezvénynek:
• túlképzés vagy hiányszakma csoportjába sorolhatók e a fent említett szakmák
• a színvonalas gyakorlati képzés az iparosoknál vagy az iskolai tanműhelyben folyik
• mik az új OKJ-s rendszer problémái
A jelenlévők megállapították, hogy a fenti szakmák a hiányszakma kategóriába sorolhatóak.
A képzési tartalmak, a vizsgakövetelmények folyamatos kezelésre szorulnak, fontos lenne hogy rendszeresen szervezett fórumokon a szakmai szövetségek a véleményüket elmondhassák.
A tanműhelyekben képzett fiatal szakmunkások nehezen állják meg a helyüket a gyakorlatban.
Villanyszerelő szakmában egyik országos érdekvédelmi szervezet képviselője elmondta, hogy a mesterek inkább betanított munkást vesznek fel, mint frissen végzett szakembert, mert ugyanannyit kell tanítaniuk mind a kettőt, de anyagi szempontból a második sokkal kedvezőbb.
Autószerelő szakmában egyik iskola tanműhelyének vezetője elmondta, hogy nincs lehetőségük sok gyakorlatot szerezni a tanítványaiknak, hiszen igen kevés ember hordja ma tanműhelybe javíttatni az autóját.
Tehát fontos lenne, hogy a szakmát a fiatalok a gyakorlatban, életszerű körülmények között tanulják.
Az OKJ-s rendszer problémáit jelezték a résztvevők az NSZFI jelenlévő vezető tanácsadójának, aki továbbítja az illetékesek irányába.
Solti Gábor úr az összegzésében elmondta többek között, hogy a szakképzés alapja, hogy a tanuló, a szülő, az oktatási intézmény, a gazdaság szereplői valamint az intézmény fenntartói együttműködjenek a hatékony szakmunkásképzés érdekében.
Véleménye szerint ez az utolsó pillanat az összefogásra, az IPOSZ és a szakmai szervezetei is készek a partnerségre.
Forrás: pestmost.hu