Klub Rádió - Válságmenedzser
Interjú Illés Zoltán a Gáziparosok Országos Egyesületének elnökével
2007-09-28 12:34
Klub Rádió - Válságmenedzser
Mv. Németh Tamás: - Jó napot kívánok. A Válságmenedzser mai adásában egy gázszerelő kisiparos lesz a vendégünk. Ő elmondja azokat a problémákat, amit most talán mindannyian megtapasztalunk a fűtési szezon előtt. Itt van velünk a stúdióban két szakértő vendégünk, Wittek Ernő, a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal koordinációs és humánpolitikai főosztályvezető-helyettese. Jó napot kívánok.
Wittek Ernő: - Jó napot kívánok.
Mv.: - És köszöntöm Illés Zoltánt, a Gáziparosok Országos Egyesületének elnökét.
Illés Zoltán: - Jó napot kívánok.
Mv.: - Együtt fogjuk majd meghallgatni a beszélgetést, közlekedési hírek után pedig megbeszéljük a hallottakat. Földvári Dániel interjúja következi.
Gázszerelő kisiparos: - Gyakorlatilag kazánszervizeléssel foglalkozunk. 1984 óta működünk, korábban kiegészítő tevékenység, tehát főállású munkaviszony mellett. Jelenleg én főállásban, illetve nyugdíjasként űzöm ezt az ipart.
Rip.: - Most lassan indul a fűtési szezon, sőt talán már benne is vagyunk, hiszen egy-két hidegebb nappal már találkozhattunk. Hogyan indult ez önöknek? Egyáltalán milyen helyzetben vannak most?
G. k.: - Katasztrofálisan, ugyanis, ahogy bejött ez a pár nap, itt a telefonok izzottak. Volt olyan nap, amikor 64 hívás érkezett, és hisztérikusan sírtak a telefonba, hogy azonnal menjünk, mert ők megfagynak. Sajnos az emberi gyengeségen kívül ennek van olyan oldala is, hogy gyakorlatilag eltűntek az évszakok. Tehát hirtelen a meleg nyárból egy hűvösebb időszakba csapunk át, és ilyenkor kezdenek az emberek fölébredni, hogy húha, már aki fölébred, hogy húha, hát a készüléket azt karban kellene tartani. Sajnos nem mindenki ébred föl, legtöbb esetben akkor hívják ki a szervizt, amikor már gond van a készülékkel. Sajnos nem tudatosult az emberekben az, hogy ez nem egy hűtőszekrény, nem egy olyan háztartási gép, hogy amikor meghibásodik, akkor hívom ki a szerelőt. Itt vannak olyan dolgok, amiket el kell végezni, el kell végeztetni szakszervizzel úgy, mint egy autónál egy megelőző szervizt csinálni. Tehát nem utólag javítgatni, mert annak sosincs jó vége.
Mv.: - De hát önöknek akkor az jó, hogy ilyenkor tömegével jön a munka, vagy pedig jobb lenne, ha ez azért megoszlana?
G. k.: - Hát feltétlenül jobb lenne, ha megoszlana, mert egyszerűen sok ügyfelünk nem tudja ezt tolerálni, hogy nekem most azonnal jöjjön ki. Azt nem tudja, hogy nálam egy olyan lista van, hogy körülbelül 5 hét múlva kerülne rá a sor. Ezt nem tudja senki sem tolerálni, nem tudja megérteni. Azok az ügyfelek, akiknél mondjuk nincs probléma, azok talán elhiszik, de akinél probléma van, valamiért nem indul a készülék, mer ne ad' isten nem hajlandó elővenni a készülék kezelési utasítását, és én mondjuk menjek ki Kőbányáról Törökbálintra azért, hogy begyújtsak egy készüléket. Szóval nagyon nehéz ilyenkor. Borzasztó nehéz igazságot tenni, mert természetesen, ha valahol biztonságot veszélyeztető probléma van, gázszivárgás, ne adj' isten, vagy valami veszélyes dolog, oda természetesen soron kívül megyünk. De ily módon azok, akik már korábban jelentkeztek, hát azok kicsit hátrébb szorulnak.
Mv.: - Ilyenkor előtérbe kerülhet az a probléma, ami szerintem biztos, hogy jellemző az önök szakmájában, hogy ilyenkor fogják, fölhívnak egy ismerőst, hogy nem tud-e valami jó kis gázszerelőt, és hát kihívják a feketén dolgozókat, a kontárokat.
G. k.: - Abszolút így van, ahogy ön mondja. De sok esetben föl se kell hívni, mert a kontár házhoz megy jelige. Nekem naponta dobnak be ilyen kis cédulákat. Mindenféle gázkészüléket megjavítunk kiszállási díj nélkül. Na most itt csak egy apró probléma van, hogy a szervizek, a szerződött szervizek kapnak csak anyagot. Tehát hiába megy ki még talán nem is kontár, még azt is feltételezzük, hogy ért a gázkészülékhez, nem tudja megcsinálni, mert nincs anyaga. Csak abban az esetben, ha ő le van szerződve egy adott márkaszervizzel. Ebben az esetben viszont, ha márkaszerviznél van, akkor neki nem kell ilyen szórólapokat bedobálni.
Mv.: - Nézzük meg egy kicsit ezt a szezonkezdetet azért a fogyasztók oldaláról is. Ilyenkor jellemző az, hogy egy kicsit emelnek az áron? Vagy ez egyáltalán nincs így?
G. k.: - Én nem tudom, más vállalkozás csinálja-e vagy nem, mi nem emelünk árat, és azt hiszem, a mi árunk olyan, hogy az uborkaszezonban, júniusban, mondjuk, amikor nagyon kevesen tartatják karban, egyes szervizek szoktak akciókat csinálni csökkentett áron. A mi árunk még azt a csökkentett árat sem éri el. Tehát én úgy érzem, hogy elég kulturált áron dolgozunk. És az a gond, hogy mindenki a fűtési szezonra összpontosít. Na most azt merem mondani, hogy a fogyasztók most már 85, majdnem 90 százalékánál általában úgynevezett kombikészülék van. Ami annyit jelent ugye, hogy a használati meleg vizet is, és a fűtést is ez csinálja. Ebből kifolyólag egész évben üzemel. Na most ennél a kombikészüléknél teljesen mindegy, hogy a fűtésidényt megelőzően, vagy az év bármelyik szakában végezteti el a karbantartást, de mindenki a fűtési idényre összpontosít. Pedig hát műszaki szempontból sokkal jobban igénybe van véve a készülék a használati melegvíz-termelésre, mert ott rendszerint a készülék névleges teljesítményének a felső határán üzemel A fűtési teljesítmény viszont általában vissza van szabályozva nyilván a lakás hőigényének megfelelően. Tehát nyugodtan lehetne bármikor ezt a felülvizsgálatot kérni. Én több ügyfelemnél próbálkoztam ezzel. Megmondom őszintén, sikerrel, mert valaki ezt belátta, és azt mondta, hogy akkor nem a fűtési idény elején, hanem adott megbeszélt időpontban végezzük el a karbantartást.
Mv.: - Nézzük meg akkor ennek a tendenciának, hogy ilyenkor a nyakukba szakad a munka, a gazdasági oldalát is. Hiszen nem lehet egyszerű kiböjtölni azt a hosszú időszakot, amíg elérünk ide, amikor van munkájuk.
G. k.: - Kétségtelen, hogy nehéz kiböjtölni, de rendszerint, akik rendszeresen karbantartatják a készülékeket, ez nem szentírás, nem kőbe vésett dolog, hogy most nekem hajszál pontosan egy év múlva kell ezt újból elvégezni. Itt plusz-mínuszban lehet eltérés. Ez az egyik. A másik: azoknál az ügyfeleimnél, akikről tudom, hogy rendszeresen karbantartatják a készüléket, megnyugtatom, hogy amíg nem megyünk ki, mi felelősségünkre nyugodtan kapcsolja be a készüléket, használj, fogunk menni, és elvégezzük a szükséges karbantartást. De az az igazság, hogy mint korábban is említettem, mi nem vagyunk nagy vállalkozás, és mi egy nap maximum négy munkát fogunk tudni megcsinálni, mert mi el szoktuk ezt végezni. Nem csináljuk úgy, ahogy ön is említette, hogy odamegy a kontár, tíz perc alatt leporolja, ahol látszik, lekaszálja az ügyfelet, és elmegy, és naponta megcsinál 12 karbantartást. Mi erre nem vagyunk hajlandók, és mi nem így csináljuk. Mi megcsináljuk rendesen a munkát. Ebből kifolyólag négy munkánál többet nem tudunk egy nap megcsinálni. Mert nekünk alapelvünk az, hogy vagy végezzük el rendesen a munkát, vagy hozzá se nyúljunk.
Mv.: - Egyébként mennyire jellemző az, hogyha nincs baj, akkor ki sem hívják önöket? Magyarán arra gondolok, hogyha semminemű problémát nem észlel a használó, akkor akár évekig rá se néz a gázkészülékre.
G. k.: - Kétfelé tudnám választani, mert azok, akik rendszeresen karbantartatják a készüléket, azok annak ellenére, hogy tudják, hogy az égvilágon semmi hiba nincs, ragaszkodnak az éves karbantartáshoz, elvégeztetik. A másik fele, ez durván a másik 50 százalékra tehető, akik valóban így, ahogy ön is mondja, hogy akkor szólnak, amikor gond van. Természetesen ők akkor úgy gondolják, hogy hozzájuk azonnal soron kívül menni kell, mert hát nekik problémájuk van. Most olyan dolog, hogy ezen lehetne segíteni, ha tömegkommunikációban egy kicsit fölhívnánk az emberek figyelmét ennek a szükségességére. Mert ne várjuk el az emberektől, hogy a gépkönyveket olvasgassák, mert a gépkönyvben igen korrekt módon ez le van írva. Még az is, hogy mit kell elvégezni a karbantartás címén. Nem nézik meg az emberek. Viszont, hogyha föl lenne hívva a figyelmük ennek megfelelően erre, akkor lehet, hogy egy kicsit jobb lenne a helyzet. Eklatáns példa. Megyek egy épület-gépészmérnökhöz, szakmabelihez. Az épület-gépészmérnök azt mondja, na, ide figyelj, ezt te üzembe helyezted öt évvel ezelőtt, ezzel a készülékkel nem volt nekem semmi bajom. Hát mondom, gratulálok. És mondom, autód van? Azt mondja, van persze. Miért kérdezed? Szoktad szervizbe hordani? Azt mondja, természetes. És akkor ő kérdi vissza, hogy miért kérdezed. Á, mondom, most már semmiért. Akkor mit kérdezzek? Most ez egy épület-gépészmérnök. Akkor mit várunk egy olyan embertől, akinek ez nem szakmája?
Mv.: - Igen, valószínűleg, hogy az ember az autójával hamarabb elmegy egy felülvizsgálatra, egy kontrollra, minthogy gondolja, hogy a gázkészülékének erre szüksége lenne. De térjünk vissza egy kicsit arra, hogy ilyenkor nagyon sok a munka. Azzal, hogy ez a szezonjuk végül is, gyanítom, hogy fölkeltik az ellenőrző hatóságok érdeklődését is. Tehát ilyenkor vizsgálódnak a legjobban. Hogy állnak az ellenőrzésekkel?
G. k.: - Mi állunk elébe. Nem tudok mást mondani. Mi nekünk nem egy telephelyen történik ez a munka. Mi címekre megyünk ki. Tehát itt legfeljebb ellenőrizhetik a bizonylati fegyelmet, számlaadási kötelezettséget, egyebet. Eddig nem volt problémánk ellenőrzéssel.
Mv.: - Elég sok baleset történik rosszul karbantartott gázkészülékek, gázvezetékek miatt, de eredendően van egyfajta szabályozás, ami elkerülhetővé tenné mindezt? Vagy pedig abszolút magára van utalva ebben a fogyasztó?
G. k.: - Tulajdonképpen szabályozás azáltal van, hogy évente felül kell vizsgálni a készüléket, és rendszeresen karban kell tartani. De erre nézve kötelezettsége nincs a fogyasztónak, tehát saját ... nem tartja karban ezt a készüléket. Van egy másik oldala is, hogy sajnos nagyon sok szerviz nem végzi el szakszerűen azt a munkát, amit egy ilyen karbantartás igényelne. Ezt az ügyfél nem tudja. Ő azért hív ki egy szervizt, hogy neki csinálják meg. Volt olyan ügyfél, akihez egy szerviz után ki kellett menni, és mondja, hó, hát maguk itt mit szöszmötölnek, már itt vannak egy órája. Hát az előző fiatalember itt volt tíz percit, és olyan szép lett a készülék. Hát most erre mit mondjon az ember.
Mv.: - Lehet, hogy szépnek szép lett, csak nem működik olyan jól.
G. k.: - Igen, csak lehet, hogy szén-monoxid-mérgezésben elviszik az illetőt egy fél óra múlva, hogyha nem megyünk ki időben.
Mv.: - Így egyébként, hogy rendesen végzik a munkájukat, odafigyelnek mindenre, tehát mondta, hogy csak négy helyszínnel tudnak végezni egy nap, azért jó üzlet ez? Tehát megéri ezt csinálni, vagy pedig nem olyan nagy biznisz ez, mint amire sokan gondolnak?
G. k.: - A mi kondícióink mellett nem olyan nagy biznisz, viszont folyamatos biznisz, azt lehet mondani. Megpróbálunk mi normálisan a földön maradni az árakban, így úgy érzem, hogy van munkánk állandóan.
Mv.: - Földvári Dániel interjúját hallották. Most közlekedési információk következnek itt a Klub Rádióban.
Mv.: - Folytatódik a Válságmenedzser itt a Klub Rádióban. Ahogy az előtt mondtam, itt van már velünk két szakértő vendégünk, Wittek Ernő, a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal koordinációs és humánpolitikai főosztályvezetője, illetve Illés Zoltán úr, a Gáziparosok Országos Egyesületének elnöke. Végighallgattuk az előző interjút. Egy gázszerelő kisiparos mondta el azokat a tudnivalókat, vagy mindenképpen figyelemre méltó dolgokat, amit így a fűtési szezon előtt nekünk fogyasztóknak tudnunk kell. Nem mondom, hogy rémes volt, amiket mondott, de azért itt azokról a kisiparosokról, akiket mondjuk kontároknak is hívhatunk, beszélt. Akik kijönnek, tíz perc alatt, ahogy ő mondta, talán leporolják a gépet, és utána elmennek, kifizettetik persze a számlát, és azt mondják, hogy minden rendben van. Jól gondolom, hogy ezektől óvakodjunk?
I. Z.: - Úgy gondolom, hogy óvakodjunk, bár ahhoz, hogy óvakodni tudjunk, tudnunk kell, kivel állunk szemben. Tehát nagyon fontos az, hogy felelősen gondolkodjunk azokról a dolgokról, ahogy az autónkról is gondolkodunk, hogyha autónk van, az természetes, működik, természetes, ha nem működik, akkor tragédia történik. Úgy értettem, hogy katasztrófa, hogy nem tudunk tovább indulni. Hasonlóképpen, hogyha működik a gázkészülékünk, az természetes, nem tudunk főzni, fürödni, ha csak nem is balesetről beszélek, főzni, fürödni, nincs meleg, hideg a lakás, az szintén egy katasztrófa. Úgy gondolom, hogy ezek azok a témák, amiket eleve a lakosság alapgondolkodásában is kiemelten kéne kezelni a saját komfortja érdekében. Amellett pedig a szakemberválasztás, most maradjunk a gázszerelő-választásnál, minden lehetőség megvan ebben a szakmában ahhoz, hogy a lakosság pontosan tudjon választani, és jó szakembert tudjon választani. Úgyhogy igazán ez a beszélgetés, amit most hallottunk, ha minden lakossal együtt beszélgetnek, akkor egyből kiderülne az, mit is kell tenni. Nagyon jó ez a lehetőség arra, aki ezt végighallgatta, és végiggondolta, annak alapján ezt a problémát, úgy gondolom, jelentősen tudnánk javítani ennek a kezelését.
W. E.: - A gázipar, mint tudvalevőleg, veszélyes üzemág. Ezért a hatóságnak mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy akik kimennek ezeket a készülékeket javítani, azok tényleg szakmailag is megfelelőek legyenek. S maga a rendszerünk, a jogszabálynak a teljesítése az átlátható, nyomon követhető, és ellenőrizhető legyen. Éppen ezért az ide vonatkozó rendelet értelmében a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal külön arcképes gázszerelői igazolványt ad ki azok számára, akik szakmailag és egyéb más követelményeknek megfelelően ezeket a készülékeket nagy biztonsággal, szakszerűen tudják javítani. Az úgynevezett arcképes gázszerelői igazolvánnyal rendelkezők csatlakozóvezeték le- és felszerelésére, a szervizekre, tehát a készülékek szervizelésére, olaj- és gáztüzelő berendezések minősítő felülvizsgálatát, komplex felülvizsgálatát is végezhetik. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezései Hivatal honlapján megtalálható www.mkeh.hu honlapon, hogy kik ezek a gázszerelők, akikhez fordulhatunk bizalommal. Amennyiben kiderül az, hogy ezek a gázszerelők kontár munkát végeztek, azaz bizonyítottan kiderül, egy évre felfüggesztjük a tevékenységétől, nem végezheti ezt a tevékenységet, és más szankcionálást polgári peres úton is feltétlenül érvényesíteni szükséges velük szemben.
Mv.: - Jó is, hogy mondta ezt a honlapcímet, hiszen hogyha én az újságban keresek mondjuk egy gázszerelőt, mert nincs a rokoni körben, vagy ahogy itt az úr is mondta, az ismeretségi körben gázszerelő, akkor ugye számomra a hirdetés alapján még nem derül ki, hogy ő rendelkezik ezzel az arcképes igazolvánnyal, vagy sem. Tehát én, mint fogyasztó, le tudom ezt ellenőrizni.
I. Z.: - Igen, nem szimpatikus az igazolvány elkérése, de mondjuk, mikor megkeresek egy gázszerelőt, az internet most már azért eléggé elterjedt, gondolom, gázkészülék-üzemeltetők körében is, tehát, hogyha csak kíváncsiságképpen az emberhez például bedobnak ilyen különböző hirdetéseket, amiről a kolléga is beszélt az interjúban, már csak ki is kéne próbálni. Tehát aki most hallgatja ezt a műsort, kipróbálni, hogy ezek a szerelők, akik, most kiszedi, mai nap körülbelül kettőt láttam én a magam postaládájában, hogy vajon rajta vannak ezen a listán. És hogyha gyakoroljuk és látjuk, hogy működik ez a rendszer, akkor a Gáziparosok Országos Egyesülete, mint szakmai szervezet, tud segíteni a lakosságnak két esetben. Egyik esetben, hogyha valóban regisztrált gázszerelőt választott, másik eset, amivel még többet tud segíteni, hogyha tagtársunkat választotta, hiszen, ha bármilyen probléma merül föl a tagtársunk munkájával kapcsolatban, akár csak egy szakértéskérés a lakosság oldaláról kapcsolatban, nem is a probléma, csak kíváncsiság, vagy ellenőrzést kívánnak, szakmai véleményt hallani, ezt meg tudjuk tenni minden további nélkül. Tehát nekünk az a fontos, hogy először is, mint gáziparosok általában, hogy azokat a szakembereket vegyék igénybe, akik ezen a listán szerepelnek, és még jobban örülünk, hogy azok a szakemberek, illetve nagyon örülünk, inkább úgy mondom, hogy nagyon örülünk, hogyha tagtársaink közül veszi igénybe a szolgáltatást. Illetve minél több gáziparos a tagtársunk lenne, az lenne az optimális, akkor ez a probléma, úgy gondolom, jelentősen megoldódna egyrészt szakmai oldalról, másrészt a lakosság tájékoztatása is megfelelő mértékben következne.
Mv.: - Említette az arcképes igazolványt Wittek úr. Mit kell tennie annak a gázszerelőnek, aki most hallgat minket, de nincs még ilyen igazolványa, és szeretne a tagtársa lenni a többi igazolvánnyal bíró gázszerelőnek? Mit kell tennie, hogy legyen egy ilyen igazolványa?
W. E.: - Nem akarom én a kedves hallgatókat túlságosan terhelni jogszabállyal, de az ide vonatkozó jogszabályban a 28/2006. V. hó 15. GKM-rendeletben le van írva a feltétel. Nagyon röviden azt mondanám, hogy megfelelő szakmai végzettség, megfelelő szakirányú szakmai gyakorlat, és hadd emeljem ki, hogy erkölcsi bizonyítvánnyal kell rendelkezniük. Ezek az emberek lakásokba mennek be, tehát feltétlenül erkölcsi bizonyítványhoz is kötöttük ennek a kiadását. Hadd említsek még egy dolgot. A hatóságoknak az előbb említett feladatokon kívül nagyon fontos az, hogy a kommunkációs tevékenységet a lakosság körében terjedjen, hogy minél többen ráhangolódjanak, hogy ne kontárokkal, ne feketemunkásokkal végeztessék. Tehát olyannal, akit le tudunk ellenőrizni. Másik pedig, ezeket a szakembereket permanensen továbbképezzük. Tehát a személyi és tárgyi feltételek mellett előríjuk nekik, tehát az arcképes gázszerelői igazolványnak az érvényességét csak akkor hosszabbítjuk meg, ha az előírt továbbképzést elvégzik sikeresen.
Mv.: - És akkor most egy kérdés talán a gázszerelők oldaláról. Nem mondhatják-e azt, hogy ez az arcképes igazolvány beszerzése, és a vele együtt járó tanulás vagy vizsga, nem tudom, a későbbiekben ez majd hogy alakul, ez egy újabb púp lesz a hátukon.
I. Z.: - A tapasztalat az, hogy egyrészt ennek a gyakorisága, az ötéves előírás, tehát nem évente kell ezt elvégezni. Amellett viszont a hatóságnak az átgondolt tervezőmunkája következtében ez a képzés valóban nem költségkímélés a lényeg, hanem azokat tartalmazza, ami valóban fontos, ezáltal az időtartama nem hosszú, és a költsége se magas. Tehát ezek a képzések nem növelik meg se a munkadíjakat. A legnagyobb problémát az okozhatja, hogy el kell jönni pár napra, és főleg akkor probléma, amikor szezon van. Igazán ezekkel kapcsolatos költségek nem olyan magasak, amit a gázszerelők nehezményeznek. Viszont ennek kapcsán a piacon kialakult helyzet tisztulna, akkor egy nagyon jó befektetés a vállalkozók számára is, és a lakosság, ha ezt igénybe veszi ezt a szolgáltatást, ez nem emeli meg a költségeket. Tehát nagyon fontos, mert sokan félnek attól, hogyha minél több előírás, meg papír, akkor emelkednek ezáltal a költségek. Ebben az esetben nincs így, nem ez a gyakorlat.
W. E.: - Egy-két dolgot hadd tegyek még hozzá. A továbbképzést 12 intézet végzi, akik pályázattal nyertek jogosultságot. Ez a 12 intézet az ország teljes lakosságát, helyszínnel kapcsolatosan lefedik. Tehát magyarán mondva nem kell egy szegedinek Budapestre utazni, hanem ott a helyszínen el tudja végezni. Ez egyrészt költségkímélő, másrészt pedig a helyi viszonyokat is meg tudja ismerni a továbbképzés során.
Mv.: - Wittek úr! És tudjuk azt, hogy most hány gázszerelőből, persze körülbelül, hánynak van ilyen igazolványa?
W. E.: - 5200-nak van igazolványa, és mintegy 10-12 ezer gázszerelő működik. Aki arcképes gázszerelői igazolvánnyal rendelkezik, azok az előbb említett területen önálló tevékenységet végezhetnek, valamint átadhatnak a gázszolgáltatók számára elvégzett munkát felelősséggel.
Mv.: - Illés úr! Segítség-e az, hogyha valaki regisztrált gázszerelő? Mármint a fogyasztónak segítsége? Hiszen, hogyha kontár munkát végez, mert esetleg ő is tévedhet, tud-e valahova a fogyasztó mondjuk egy jogorvoslatért fordulni.
I. Z.: - Igazán nem jogorvoslatra van szükség, hanem igazán ismerni kell a rendszert. A rendszerben vagy a szakmai szervezethez, vagy közvetlenül a hivatalhoz fordulva minden esetben úgy gondolom, hogy mind a fogyasztó, mind a hírbe hozott vállalkozónak is megelégedésére született a megoldás, az a tapasztalat.
Mv.: - Ez az, amit nem tudunk kihasználni mi fogyasztók akkor, hogyha nincsen igazolványa a szakembernek?
W. E.: - Pontosan így van.
Mv.: - Tehát akkor mindenképpen fontos egy ilyen igazolvány. Illés úr! Ön ismeri a gázszerelőket. Mennyire kedvelt ez a szakma ma? Milyen az utánpótlás?
I. Z.: - A tapasztalat az, mint minden kézműves úgymond szakma, tehát amit a gyakorlati szakmák egyáltalán a szakmunkás, vagy a technikusi területek ugye azt mondjuk, hogy nem olyan népszerűek. Úgy veszem észre, hogy amilyen hírekkel érkeznek, addigra pontosan teljesen úgy van, azt vettem észre, mostanában egyre inkább megértik az emberek a jó körülírható szakmáknak a jelentőségét. És miután szakmunkáson felül is tovább is lehet fejlődni, nem feltétlenül kell megragadni azon a szinten, ahogy is látjuk, továbbképzések vannak, satöbbi. Igen komoly értékek most már azok a szakemberek, akik konkrét szakmunkák végzésére képesek. Úgy gondolom, hogy amennyire ma ismert oktatási rendszerben népszerű lehet, elég népszerű, főleg a szabályozottsága miatt szimpatikus. És úgy gondolom, egyre inkább mi törekszünk arra, hogy megértessük az ebbe az irányba gondolkodó fiatalokkal, hogy miért fontos, és hogy felelősséggel kezdjék el a szakmát, és kapnak is támogatást folyamatosan mind a szakmai, mind a hatósági oldalról egyaránt.
Mv.: - Illés Zoltán, a Gáziparosok Országos Egyesületének elnöke köszönöm szépen. Wittek Ernő volt a másik vendégünk a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal koordinációs és humánpolitikai főosztályvezetője szintén köszönöm.
W. E.: - Szeretném még egyszer felhívni a figyelmet arra vonatkozóan, hogy készülékünket szakavatott gázszerelővel végeztessük, akinek arcképes gázszerelői igazolványa van, mert ebben az esetben garantált a szakszerű munkavégzés, illetve az átláthatóság, a nyomon követés, és az ellenőrzés.
Mv.: - Mi pedig szeretnénk, hogyha minél többen igénybe vennék a szakavatott szerelőket, hiszen akkor talán elkerülhető a probléma. Legközelebb egy hét múlva ugyanígy pénteken 12 óra 30 perckor jelentkezünk. Munkatársam Földvári Dániel nevében is búcsúzom, Németh Tamást hallották.