Interjú Szűcs György elnök úrral
Klub-riport
Műsorvezető: Berecz Anna
Vállalkozók klubja
Berecz Anna: - Köszöntöm a stúdió vendégét Szűcs Györgyöt, az IPOSZ elnökét, jó napot kívánok. Az IPOSZ ugye 244 tagszervezetet képvisel és ezekben a tagszervezetekben döntően mikro- és talán néhány közepes vállalkozás is van. Na most ez az a kör, amelyet leginkább sújt a lánctartozások, körbetartozás, a fizetési késedelmek és valószínűleg ez motiválta Önöket akkor, amikor egy megállapodást kötöttek az Opten Kft-vel, amely ugye ingyenesen rendelkezésükre bocsátja azokat az információkat, amelyek számukra nagyon fontosak, hogy kössenek-e azzal az adott céggel szerződést, szállítsanak-e neki vagy pedig már eleve kizárják a partneri körükből?
Szűcs György, elnök, IPOSZ: - Igen, a fő ok ez volt, a 2 éve elkezdődött körbetartozási lánc, amelynek az elején valahol egy ÁFA-visszatartozási akció volt, az Európai Unióba való belépésünk után 2004. májusától és onnantól kezdve érdekes módon nem tisztult le az a piac, amelynek a lánc, a termelői lánc végén valóban a mikro- és családi vállalkozóik vannak, hisz látható, hogy a 9 fő alatti üzemek ma gyakorlatilag adják a 90%-át a magyarországi cégeknek és a közbeszerzéseknél, egyéb nagyobb, főleg döntően építőipari beruházásoknál a tendernyertes soha nem a mikrovállalkozás, de a lánc végén mindig ő van.
B.A.: - Tehát mint alvállalkozó.
Szűcs György: - Alvállalkozó vagy alvállalkozói segéd. És mivel a végére van az, hogy kezdjék a kifizetést, nagyon sok esetben, mintegy 200 milliárd Ft összegben nem jutott már le a pénz. És ekkor kezdtünk el körbenézni, hogy hogy lehetne a meglévő tartozásokat kifizettetni és van 4-5 olyan magyar behajtó és követelő cég, amelynek a lehetősége és a specializálódása erre alakult. De már akkor gondolnunk kellett arra, hogyha a bekövetkezett problémában, mert eltűnt a pénz, tönkrementek a cégek és nem jutott a felszámolásból, csődeljárásból kiegyenlítésre, hogy legalább az új kötéseknél ne következzen be.
B.A.: - Ez tulajdonképpen egy szolgáltatás ezeknek a cégeknél a részéről, ami azt jelenti ugye, hogy természetesen pénzbe kerül. Önök azért vállalták fel ezt a megállapodást, tehát kvázi, hogy Önökön keresztül ezek a cégek tulajdonképpen ingyenesen juthassanak információhoz, mert ők emiatt, hogy pénzbe kerül, már nem is igen tudnak miből áldozni erre?
Szűcs György: - Igen, ez így történt. Az Optennel kötött megállapodásba természetesen az IPOSZ, mint országos szövetség kvázi ad szolgáltatást az Opten felé, de ugyanígy vissza az Opten és az előbb említett 240 valahány szervezetünk, amelyben nagy országos szakmai szervezetek és néhány tucat taggal álló kis helyi községekben lévő vidéki szervezetünk van, egy 200 db-os szolgáltatási végállomást tudtunk az Optennel elérni, ami azt jelenti, hogy ingyenesen, jelszók segítségével 200 db ipartestületünk tud bekapcsolódni a cégregisztrációkba, az országos követelésnyilvántartóba, hogy az előbb említett problémákat el tudja kerülni. Vagyis új kötésénél le tudjon ellenőrizni létező cégeknek a, mondjuk a szükséges gazdasági adataiknak az egyharmadát. Ha valóban majd üzletkötésre kerül sor, akkor természetesen ebből maga az Opten is részesedni fog. De ami ennél fontosabb a jövő jövőre egy olyan, a lekérdezések, egyszeri lekérdezésnél akár két- vagy háromfajta kombinációkban is érdeklődik pl a magyar kisvállalkozás, árbevételről, alkalmazottról, mióta volt alapítva pl. ez a cég, ehhez is.
B.A.: - Tehát hogy egyáltalán van-e neki gazdasági története?
Szűcs György: - Egyáltalán, hogy van-e interlandja, így van. Hiszen a kis, mi magunk is kis sziget vagyunk és szemben a gazdasági kormányzat néhány képviselőjének az elképzelésével, nem azért vagyunk kicsik, mert tehetségtelenek vagyunk, nem vagyunk szorgalmasak, hanem a gazdaságot az európai uniós országokban is és nálunk is ez a kooperációra kész és képes vállalkozások sokasága adja. Van, amikor van egy nagyobb gazdasági feladat össze tudnak állni és amikor nem, akkor külön tudnak menni. És hát a harmadik terület, ugye az országnak előbb-utóbb nemcsak a multi és a nagyvállalat, multinacionális és a nagyvállalatok révén kell a nemzetközi munkamegosztásban részt venni, hanem bizony azok a kis-közepes családi vállalkozások, amilyen hasonlóan nálunk is nagyon sok van, az Európai Unió fejlettebb országaiban rendelkeznek beszerző, értékesítő, termeltető szervezetekkel, amelynek kapcsán várjuk ide az Európai Unió kis- és közepes vállalkozásait. Az IPOSZ ezzel, mint országos központ alkalmas lesz, hogy mindezeket az adatokat, amiről előbb beszéltünk, az európai uniós partnereinknek a megállapodás alapján kiajánlhatjuk és elkezdődik az új nemzetközi munkamegosztásból adódó kapcsolatok építése, amely vélhetően a Nemzeti Fejlesztési Terv kettő folyamatosan bővülő és megjelenő pályázati forrásainak pl. a klaszteresedésnél óriási jelentőséggel fog bírni.
B.A.: - Ez épp most van napirenden, tehát most írták ki azokat a pályázatokat, amelyek különböző klaszterek, amelyet különböző klaszterek pályázhatnak.
Szűcs György: - Igen, nem véletlenül mondtam. Ezeknek az előszelei, hogy mik is lesznek ezek a pályázatok, már megjelentek, az IPOSZ is részt vesz a véleménynyilvánítás.
B.A.: - Magyarul, azért itt arra próbálják rávenni a kis- és közepes vállalkozásokat, hogy valamilyen módon fogjanak össze. Tehát hogy ne ilyen atomizáltan, önmagunkban próbálják a boldogulásukat keresni, mert az sokkal nehezebb.
Szűcs György: - Igen.
B.A.: - Mint hogyha valamilyen módon összefognának.
Szűcs György: - Ennek egy oka van, most a sok ok miatt, a legfontosabb az, most már úgy látjuk akadályozó körülmények között az, hogy az egyes cégekre ki lesz írva, hogy plaszterbe szerveződhetnek. 5 millió, 10, 15 millió Ft-ot, de nincs vezér. Épp most zajlott le az Európa Bajnokság, kiváló futballistákkal teletűzdelt csapatok esnek ki, mert nincs egy olyan, akinek a védekezésbe vagy a támadásban számíthattak a kivételes képességére. Magyarán 5 vagy 10.
B.A.: - Na most ebben pl. tudnak az érdekvédelmi szövetségek segíteni.
Szűcs György: - Hát ezt akarnám az idáig akartam eljutni, hogy gyakorlatilag, mivel gazdálkodó kaphat támogatást, de 20 meg 30 között nincs olyan, aki azt mondja, hogy majd rád hallgatok. Olyan pályázatokat is ki kellene írni, amely a szerveződést, maga az érdekképviselet szakmai vagy munkaadói alapon is el tudná vállalni, vagyis közösen a szervezéshez szükséges jogi, közgazdasági, helyi, fizikális képzési lehetőségeket beindítja. És mivel nekünk vannak ilyen partnereink az Unióban, azt gondolom, hogy a tárgyalásokon a kialakításra került pályázatoknál előbb-utóbb érvényesíteni fogják ezt.
B.A.: - Önök is találkoztak Bajnai Gordonnal, aki ugye a Nemzeti Fejlesztési Tervért is felelős, azon kívül most még gazdasági miniszter is és nemzeti fejlesztési miniszter is. Igaz, hogy tulajdonképpen olyan célból, hogy mit lehetne tenni a versenyképesség növelése érdekében. De hát végül is ez is hozzátartozik a vállalkozói összefogás is a versenyképesség növeléséhez. Felmerült az ilyen kérés ezeken a tárgyalásokon? Azon túlmenően pl., hogy a járulékokat, tehát hogy a munkára rakódott terheket csökkentsék?
Szűcs György: - Igen, komolyan, tehát a Gazdasági Minisztériummal az IPOSZ-nak évtizedek óta szoros kapcsolata van és bár a miniszter úr nemrég tölti be ezt a pozícióját, magával a főosztályokkal, államtitkárságokkal nagyon szoros kapcsolat van. Hogy csak egy példát mondjak, ahhoz, hogy valakinek képes legyen olyan helyzetbe kerülni, hogy egyáltalán, mint egy kooperációs partner számításba vehetik, az beruházási és forgóeszköz hitel kell. Év elején indítottuk el a mikrohitel Programot, az Új Magyarország Fejlesztési Mikrohitel Programot, amelyben az IPOSZ maga is próbálja a tagjai felé közvetíteni az 5 éves lejáratú nagyon olcsó garanciával ellátott beruházási hitelt, hogy képes legyen egy új technikát vásárolni.
B.A.: - De hát most már azért a Széchenyi Hitelkártya Kettő is lehet egy ilyen konstrukció.
Szűcs György: - Igen.
B.A.: - Ami ugye a beruházásokat segíti, mert most már 2 évre hosszabbodott a futamideje és az 25 millió Ft a maximálisan felvehető összeg kedvezményesen, ami azt jelenti, hogy abból már ilyen kis- és mikrovállalkozások bizony jelentős beruházásokat valósíthatnak meg.
Szűcs György: - Én is úgy gondolom. Ha helyre tudjuk álltani a gazdaságban a közbiztonságot, ez egy furcsa szóhasonlat, de az első témánk ugye az volt, hogy a megtermelt javainkat, az értékeinket, a változó díjainkat sem fizetik ki és ha ezt hitelből tettük, a beruházási hitelből, akkor egy, hogy a pénzünkhöz nem jutunk, kettő, nem tudjuk a közpereket fizetni, három meg a közadósságokat. Ezért elemi érdekünk, hogy a gazdaságban álljon helyre az a pénzügyi fegyelem, ami nélkül nem lehet fejlődni. A magyar kisvállalkozók bebizonyították, hisz akár exportból 11%-ot a mikro- és a kisvállalkozások veszik ki a részét Európában szinte példátlan ilyen arány, mert a határ menti együttműködésekbe, ahol a mihozzánk hasonló kisvállalkozások kereskedelem, ipar, mezőgazdaság területén szintén aktívak, mert maguknak kell piacot teremteni, látható, hogy sem a kedvvel, sem a tudással nincs gond. Most az államnak kell a gazdasági szabályozók, a törvények területén azokat a vállalkozásalapításhoz szükséges könnyítéseket megtenni, amik most már jönnek napról napra, de a folyamatos, biztonságos működéshez is kellenek pl. gyorsított gazdasági bírósági eljárások, amelyek a jogos követeléseket oda juttatja, akik azt megérdemlik.
B.A.: - És ráadásul időben juttatja.
Szűcs György: - Így van. A vállalkozóink ma azt mondják, hogy nem is az a része a fő területünknek, hogy hogy adjanak nekünk, hanem hogy hogy hagyjanak.
B.A.: - Szűcs György, az IPOSZ elnöke, köszönöm szépen, hogy befáradt hozzánk a stúdióba.
Szűcs György: - Én is köszönöm.