Október 29-én került megrendezésre a "Középpontban a pályaorientáció" nevet viselő rendezvény.
A Dömsödi Általános Ipartestület a Kontiki-Szakképző Zrt támogatásával valósíthatta meg az összejövetelt.
A vendégek között szerepelt a térség több polgármestere, számos település oktatásért felelős önkormányzati képviselőtestület tagja, általános és középiskolai intézményvezetők és tanárok, Pest megyei Ipartestületi vezetők, a Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ képviselője, valamint Csepel-sziget és Környéke Többcélú Önkormányzati Társulás vezetője.
A rendezvény célja, hogy a témában érintettek közös gondolkodását követően olyan megoldások szülessenek, melyek segítséget jelentenek a pályaválasztás előtt álló fiataloknak, és szüleiknek a számukra megfelelő szakma kiválasztásához. Ez nem csupán a gyermek érdekeit szolgálja, de egy jól működő gazdaság fenntartásához elengedhetetlen követelmény, hiszen ennek az egyik legfontosabb eleme a foglalkoztatás, melynek alappillére a színvonalas szakképzés.
A fórum bevezetéseként Tóth Sándor elnök ismertette a napi programot, majd átadta a szót Bencze István dömsödi polgármesternek, aki köszöntötte a résztvevőket.
Kovács Imre a Pest Megyei és Érd Megyei jogú város Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési tanácsadója a kamara szempontjából ismertette a szakképzések gyakorlati oldalát. A kamara figyelembe veszi a gazdaság igényeit, ennek alapján tesz ajánlást a különböző szakmák támogatottsági szintjére. Utalt a társadalom rossz szemléletmódjára, melynek következtében bizonyos szakmák megbecsültsége igencsak alacsony. Ennek javítása érdekében a kamara három éve versenysorozatot indított „A szakma kiváló tanulója” néven, így hozva meg a gyerekek kedvét a szakmák tanulásához.
Dr. Solti Gábor az IPOSZ Nemzetközi és Oktatási igazgatója beszámolójában megfogalmazta az ipartestületek jövőbeli feladatait is: a „reklám”; hogy felkeltse a fiatalság érdeklődését a szakmák iránt, valamint a pályaorientáció, aminek lényege, hogy a tanuló már a szakma elméleti tanulása előtt tisztába legyen a gyakorlati részével is. A gyerekeknek az első szakma ingyenes, akkor azt ne pazaroljuk el arra, hogy olyan szakmát tanul, amire a gazdaságnak később nem lesz igénye. Kiemelten fontos, hogy a tanulók megismerhessék a különböző szakmák fontosságát, hiszen Solti úr szavaival élve: „Kevesebb gyerek születik ma Magyarországon, mint amennyi megkezdi az egyetemi tanulmányait. Ez tendenciájában nem folytatható.” A problémák nagy részét a kommunikáció hiányának tudta be, de megoldást is felvetett, melyet az IPOSZ már két éve igyekszik kiküszöbölni: ennek lényege, hogy a tanuló, a család, és az iparos találkozzon egymással, így a gyermek saját szemével láthatja a szakmát, amely iránt érdeklődik. A pályaorientáció szerepe tehát nagyon fontos mind a gazdaság, mind a tanulók szempontjából.
Kajos László az IPOSZ országos szakképzés koordinátora a továbbiakban arról beszélt, hogy meg kell találni a tanulónak a megfelelő szakmalehetőséget, hiszen ha ez nem történik meg, képtelen lesz boldogulni az életben. Olyan szakmacsoportot kell kínálni, valamint választani, amelyekre igény is van az adott településen. Ezek megtalálásában nyújt segítséget az IPOSZ pályaorientációs szerepe. Kajos László véleménye szerint a gyakorlati képzés tanulószerződéssel való megszervezésének olyannyira fontos a szerepe, hogy növeli a település fenntartó képességét: hiszen az ott élő iparos kiszolgálja a lakosság igényeit, valamint a tanuló ösztöndíjban részesül.
Csiszár György Dömsödi Általános Ipartestület alelnöke rövid ismertetőt tartott a Dömsödi Általános Ipartestületről. Mint az elhangzott, Dömsödön a 30-as és 40-es években a tagság közel 280-300 fő volt, ezzel szemben a közelmúltban, s jelenleg a tagság létszáma folyamatosan változik (sajnos csökkenő tendenciát mutat) 120-85 fő vállalkozó (iparos) a tagunk. A Dömsödi Ipartestület a 2008/2009-es tanévben kapcsolódott be a pályaorientációba, felismerve ennek fontosságát. A programba a környező település iskoláival együtt közel 380 –6.,7. és 8. évfolyamos– tanulót szólítottak meg. A program állomásai a következők voltak: osztályfőnöki órákon filmvetítéssel egybekötve ismertetőt tartottak a szakmatanulás fontosságáról, önismereti teszteket töltettek ki a tanulókkal. A következő feladat a gyerekek motiválása volt, ennek segítségéül az Ipartestület rajzpályázatot hirdetett „Mi leszek, ha nagy leszek?” címen. Végül műhelylátogatásra invitálták a tanulókat, nem hiába, hiszen ez volt a program legsikeresebb megmozdulása.
A nap összegzéseként a résztvevők tapasztalataikat, véleményüket, és kérdéseiket oszthatták meg egymással. A Szentendrei Kistérség és a Vecsési Ipartestület munkatársai felszólalásukban tájékoztatást adtak a térségükben folytatott pályaorientációs tevékenységükről. Egybehangzó véleményük, hogy fontosnak tartják a szakmunkásképzés jövője szempontjában az Önkormányzatokkal és helyi iskolákkal való szoros együttműködést. Majoros Zoltán, a Kiskunlacházi Szakközép- és Szakképző Iskola igazgatója felvetette, hogy bár a legtöbb tanuló tehetsége nem a fejében, hanem a kezében van, mégsem volt lehetőségük az iskolán belül tanműhelyeket létesíteni, így elmaradt a gyakorlati oktatás - ennek fontosságát emelte ki.
A szervezők és a résztvevők a rendezvényt sikeresnek tartották, szükségesnek tartják a későbbiekben is a pályaorientációs tevékenységet.
Balogh Barbara, 2010. október 29.
munkatárs
Elérhetőségeink: Dömsödi Általános Ipartestület 2344 Dömsöd, Petőfi S. u. 11-13.
Csiszár György alelnök
Tel.fax: 06 24 435 416 tel.: 06 70 318 6325 email: ipartestulet.d@invitel.hu