Napközben
Szűcs György, az IPOSZ elnöke és Vonnák Sándor a FB elnöke interjú
2008-03-04 Kossuth rádió 09:07
Napközben
Építkezünk a következő majd negyven percben. Újabb KSH számok, előttem a használatba vett lakások száma, 7 százalékkal volt több, mint 2006-ban, az új lakásépítési engedélyek 1 százalékkal elmaradt az előző évitől, az ember azt gondolná, hogy Nyugat-Magyarországon építkeznek a legtöbben. Nem így van, Miskolc és környéke vezet, vagy legalábbis dobogós helyen van. Brézai Zoltán kérdéseire, a helyi építési és környezetvédelmi önkormányzati osztályvezetője, Csizmadia János válaszolt.
Csizmadia János: - Az elmúlt évben, illetőleg a megelőző évben is egy emelkedő tendencia volt jellemző az építésengedélyezés területén. Az elmúlt két évben a megelőző évhez képest, mint egy hat százalékos emelkedés volt tapasztalható az engedélyek kiadása területén. Tapasztalható az elmúlt időszakban egy egyfajta átstruktúrálódás, megnövekedett azoknak az építési engedélyeknek a száma, amelyek nem egyedi családi házra, hanem lakóparkokra, társasházi épületekre vonatkoznak. Például egy-egy társasház, nem ritka, hogy 100-120 lakást is tartalmaz, ami ugye egyszerre kerül engedélyezésre, míg a családi házak esetében általában egy-két lakást tartalmaznak az épületek.
Rip: - Az engedélyeket általában, milyen városrészekből kérik? Zömében inkább kertvárosokból, vagy a belvárosból?
Csizmadia János: - Jellemző tulajdonképpen, mind a két területen, hogy viszonylag nagyobb számban vannak jelen építkezések. A belváros közelében is több új társasház épült, illetőleg van építés alatt jelenleg, illetőleg a város kertvárosias részén is jellemző a társasházak, a családi házak viszonylag nagy számban történő építése.
Rip. - És, ami talán az embereket legjobban érdekli, legjobban foglalkoztatja, az pedig az engedélyeztetés. Mennyire gyors ez itt Miskolcon?
Csizmadia János: - Az engedélyezési eljárás, ez év január 1.-től változott. Az irányadó jogszabály módosításra került, több építési tevékenység kikerült az engedélyhez kötött munkák köréből, ugyanakkor olyanok is akadnak, amelyek korábban nem voltak engedélyhez kötöttek, most engedélyhez kötöttek lettek. Új elemként megjelent az úgynevezett bejelentési kötelezettség, bizonyos építési munkák tekintetében, ez a bejelentési kötelezettség nevével ellentétben, tulajdonképpen egy egyszerűsített engedélyezési eljárást jelent, amelynek ugyanúgy tervdokumentáció, szakhatósági közreműködés, jogerős határozat a kellékei, mint az engedélyezési eljárásnak.
Rip. - Van-e olyan Miskolc-specifikus önkormányzati rendelet, amely szintén szabályozza az engedélyek kiadását és eltér mondjuk az országostól?
Csizmadia János: - igen, a város szabályozási tervét jóváhagyó helyi önkormányzati rendelet, az úgynevezett Miskolci Építési Szabályzat az, ami a város területére, egyedi speciális szabályokat állapít meg, bizonyos esetekben, ezek a szabályok szigorúbbak az országos törvényi előírásoknál. A város kiemeltebb területein vannak olyan építési tevékenységek, amelyek engedélyhez kötöttek, míg az országos ÉV rendelet alapján, egyébként nem kellene rájuk engedélyt szerezni. A városképileg frekventált területek, a belváros, a történelmi, a Lilafüred, Tapolca, Diósgyőr területe, ahol például a 2 m2-nél kisebb felületű reklámhirdető berendezések létesítése is engedélyhez kötött, míg a város egyéb területein ilyen jellegű hirdető berendezések engedély nélkül létesíthetők.
Rip: - Ha mondjuk most bejönnék az építési osztályra és a történelmi Avason szeretnék építeni egy házat, és kérnék önöktől engedélyt, akkor mi lenne ennek a folyamata? Miket vizsgálnának meg?
Csizmadia János: - A terület városképi védettségére tekintettel, fokozottabban ügyelni kell a hatóságnak arra, hogy az engedélyezési eljárás során a városképi, esztétikai követelmények érvényesítésre kerüljenek, ezért az engedélyezési eljárás során, a városi főépítész, illetve az általa vezetett tervtanács szakvéleményét, állásfoglalását is be kell szerezni, illetőleg bizonyos területeken, amelyek műemléki jelentőségű területnek, vagy műemléki környezetnek minősülnek, az örökségvédelmi hatóság, szakhatósági állásfoglalása is beszerzendő. Ezek egy átlagos engedélyezési eljáráshoz képest, többletfeladatot, többlet-időigényt jelent. Egy szakhatóság közreműködése az általában 15-30 nap közötti időt igényel, míg egy tervtanácsi állásfoglalás beszerzése, szintén egy három-négy hét, attól függ, hogy a tervtanács mikor ül össze.
Rip.- Itt a Napközben, 06-30-9000-666, Bedő Katalin már megszólalt az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium főosztályvezető-helyettese, csak egyet akartam kérdezni még a riport alatt, hogy nehezebb lesz, bonyolultabb lesz, hosszabbak lesznek-e a határidők, mert hogy a változásokat nézzük, hát rengeteg oldal, rengeteg történet, rengeteg módosulás, nem vagyok benne biztos, hogy egyszerűbb lesz. Egyáltalán egyszerűbbnek kell-e lennie?
Bedő Katalin: - Ahogy azt már a miskolci kollega is elmondta, a változás az abban van, hogy differenciál a különböző építési, az építmények és az építési tevékenységek között, és van, amit a hagyományos, már megszokott engedélyezési eljárás alapján, a megszokott tervdokumentáció benyújtásával tud engedélyezni a hatóság, ennek az ideje is annyi, amennyi, már megszoktunk, és vannak olyanok, amik egy úgynevezett egyszerűsített eljárásba beengedélyezhetők, ez a hatóságnak nem egyszerűbb, hiszen mindazokat vizsgálnia kell, amit egy átlagos építési engedélynél. Az építtetőnek egyszerűbb, mert a dokumentáció tartalma.
Rip. - Ez a bejelentési kötelezettség? Tulajdonképpen nem engedélyeztetnem kell, hanem csak bejelentenem.
Bedő Katalin: - Ez, ahogy a kollega is mondta, félrevezető, tehát ez is egy engedélyezés, tehát ez egy bejelentés-tudomásulvétel gyakorlatilag, de mindazokat vizsgálja a hatóság, amiket egyébként kellene, rövidebb határideje van, tehát itt a hatóságra ró többletfeladatot, az építtetőnek nyilván az eredménye az, hogy hamarabb és egyszerűsített dokumentáció alapján kap engedélyt, és hát bővült azoknak a köre, amelyek engedély nélkül végezhetők.
Rip: - Az nem jó, mert én azt gondolom, az elmúlt hónapok, évek riportjaiból, akár közös beszélgetéseiből is, hogy nagyon sokan építkeznek engedély nélkül, meg a bejelentési kötelezettség elmulasztásával, számtalan ilyenről lehet hallani, látni, olvasni. Most ehhez képest, ha még növelem azt a kört, ami nem engedélyköteles, akkor még nagyobb lesz a rendetlenség.
Bedő Katalin: - Higgye el, hogy azokat, amiket nem kell, amihez nem kell most már engedély nélkül kérni, azokat valóban érdemes volt kivenni az engedélyköteles munkák köréből.
Rip:- Például?
Bedő Katalin: - Ilyen például a nem védett területen, tehát egy átlagos területen a kerítés építése. Erre különösebb anyagi jogszabályok nincsenek, aminek alapján ezt meg lehetne tiltani, csupán csak annyi, hogy például 2.5 méternél magasabbat nem lehet építeni, azt viszont nagyon fontos hangsúlyozni, és mindenki, aki építkezni szándékozik, tartsa szem előtt, hogy az engedély nélkül végezhető munkáknál is, minden építésügyi szabályt be kell tartani, és ha ezt nem tartja be, tehát engedély nélkül építhet ugyan kerítést, de az nem felel meg a rávonatkozó szabályoknak.
Rip. - Akkor dirr-durr visszabontják.
Bedő Katalin: - Így van, tehát ugyanazokat a jogkövetkezményeket lehet alkalmazni velük szemben. Tehát az építkezőnek is van egy fokozott felelőssége, a tájékozódás tekintve.
Rip: - Vissza egy picit az építkezési kedvhez, jó, mert ahány felmérés, annyi vélemény, a minisztérium hogyan gondolja? Akarnak, tudnak az emberek építkezni? Mi volt a tavalyi tapasztalat? Épp egyik kedves barátom az elmúlt napokban bedobott egy ilyen kis piros füzetet, abban nagyon, azt hiszem az ÉVOSZ adta ki talán, nem emlékszem pontosan, de ott olyan 20-30 százalékos csökkenést láttam, ami az építőipari mozgást jelezte, 2006-2007 viszonylatában.
Bedő Katalin: - Ezeket az adatokat mi is csak a statisztikai adatok alapján tudjuk, tehát külön nekünk erre vonatkozó felmérésünk nincsen. Én azt gondolom, hogy megváltozott a szerkezete az építkezéseknek, az építkezés más építményeket.
Rip:- Más hangsúlyokat kapott?
Bedő Katalin: - Más hangsúlyokat, tehát a lakásépítés, azt hiszem, hogy lecsengett, a lakástámogatás változott, ezzel kapcsolatban nyilván már kevesebben építenek lakást, illetve az elmúlt években nagyon sok meg is épült. De vannak olyan területek, amelyek, például az útépítés, vagy az irodaházak építése, ahol meg emelkedés tapasztalható.
Rip:- Itt van a stúdióban Szűcs György, az IPOSZ, az Ipartestületek Országos Szövetségének elnöke is, ön, milyen számokról tud beszámolni?
Szűcs György: - Mi is ezekről a számokról értesültünk, gyakorlatilag arról tudunk beszámolni, hogy minden egyes változás, az építésügy finanszírozásában, most akkor csak konkrétan a lakásépítést mondjuk, az megtöri azokat a lendületeket, amelyet egy szerves fejlődésben, egy valódi piaci igényhez igazítva tudták végezni. Ezért, mikor csökken a lakástámogatás, megszűnnek a kamatrések, onnantól kezdve megtorpan a statisztikai adatok alapján a kiadott építési engedélyek száma, és onnantól befejeződnek az építkezések, és akkor egy űr keletkezik, ilyenkor van az, hogy a konkrét megrendelésre, új eszközökkel, technikákkal, technológiákkal kiképzett emberekkel, felkészült vállalkozókkal, nagyon nagy bajba kerülnek, és hát az építésügy általában, azt kell mondani, hogy visszaesik Magyarországon. A konkrét számok alapján 3-4 százalékkal nőtt ugyan, például az irodaházak építésének száma, de 34-re csökkent a lakásépítés.
Rip.- Az hihetetlen, hogy mondjuk itt a fővárosban, a nagyvárosokban gombamód nőnek az irodaházak és aztán ugye ki is teszik az ablakokra, meg a homlokzatra, a "Kiadó" "Rent" feliratot, szinte hihetetlen, hogy még mindig van igény, és még mindig.
Szűcs György: - Nincs igény, tehát valami elkezdődött itt az engedélyezési és az ellenőrzési rendszernek, valamilyen a jéghegy csúcsának a szabályozása, de valójában a piaci felmérések nincsenek jól elvégezve. Ez úgy néz ki Magyarországon jellemzően, hogy hatástanulmányok nélkül, gazdasági tevékenységek is folynak. Például az irodaházak egy nagy része, több tízezer négyzetméter, ma azon töri a fejét, hogy az idegenforgalmat, a turizmust, mint a gazdasági operatív programok csúcspontjába állító pályázatokkal, az elkészült, soha be nem lakott irodaházak szállodákká lesznek átalakítva, körülbelül 17.000 lakás üresen áll, itt Budapesten, ezért a Budapest nagyvárosok és a vidék, külön felméréseket és elemzéseket igényelne.
Rip. - Azt is próbáltuk az előbb, a miskolci példát, és aztán majd jön Pécs, tehát teljesen a klissék, meg a közhelyeknek nem megfelelő, a vállalkozói, az építkezési kedve Miskolcon erős, majd hallják fél tíz után, hogy Pécsett, sokkal gyengébb. Egyébként 06-30-9000-666 az SMS-számunk, hogyha véleményük vagy kérdésük van, mert tényleg arra a felvetésre válaszoljanak, hogy megvan-e minden engedély, sikerült-e időben beszerezni, okozott-e valami gondot és tudják-e az idei változásokat? De vissza az építkezésekhez. Stagnált tavaly ugye a családi házas és a lakóparki építkezés. Mit érzékel ebből Vonák Sándor, aki egy építési vállalkozó, Nagykáta és környéke.
Vonák Sándor: - Igen, én is meg tudom erősíteni az előttem elmondottak. A kisvállalkozások és hát közöttük a családi és mikrovállalkozások, azok általában a lakossági szolgáltatásból élnek, tehát ők érzik meg legelőször azt, ami a gazdaságban, a lakossági beruházások körül mozog. A helyzet az, hogy azt érezzük és azt tapasztaljuk, hogy a lakossági építkezések, ezek teljes mértékig lecsökkentek. Nekem vannak olyan adataim is, hogy 36 százalékot, 2005 óta, a mai ideig 36 százalékot csökkentek a lakossági beruházások, emiatt rengeteg kis építőipari vállalkozás megy tönkre, és hogy úgy mondjam, nem is nagyon tud máshol elhelyezkedni, csak a feketegazdaságban. Rendkívül.
Rip:- Igyon egy kis vizet, mert így nagyon nehezen fog menni, nyugodtan igyon.
Vonák Sándor: - Rendkívüli módon elszaporodott a feketegazdaságban az építkezés, és éppen ezért, mi az Építési törvény változásától azt várjuk, hogy a nagyobb ellenőrzések hatására, a legálisan dolgozó vállalkozóink, több munkát tudnak szerezni, és az önkormányzatok is, sokkal inkább megkapják a segítséget, például az építési hatóság, nagyon sokszor vagyok velük kapcsolatban és panaszkodnak, hogy az építés-felügyelet segítségét kérik sokszor, és sajnos az építés-felügyelet vagy olyan gyenge még, hogy nem tud segíteni, de visszajelzéseket sem kapnak.
Rip. - Ezt olvastam valahol, valamelyik felmérésben, hogy ezer építkezésből, talán kettőre tudnak kimenni, vagy háromra tudnak kimenni, talán 2.9 százalékát ellenőrzik az építkezéseknek a felügyelők. 2005-ben 88.000 építési engedélyt adtak ki, ennek alapján megindultak az építkezések, tehát mondom durván három százalék, húsz felügyelő van, a fele főállású, aztán idén erősítettek, ugye 42 újabb főállású felügyelő. Tehát magyarul a tisztességes vállalkozó segítséget kér a hivataltól azért, hogy a kóklereket kiszűrjék az engedély nélkülieket kiszűrjék?
Vonák Sándor: - Segítséget kérnénk, de a hivatalnak ilyen jogköre nincsen, vagy ők csak a szigorúan az építési szabályzat betartására kötelezik az építtetőt és a hivatal az építés-felügyeletet hívja segítségül, példát tudnék mondani, amikor a saját építési hatóságom egy ilyen szocpolos ház építésénél, szabályszegéseket tapasztalt és kérte az építési hatóságot, építés-felügyeletet és a felügyelet nem is tudott visszajelezni. Tehát a felügyelet, egyébként kérésre lép közbe.
Rip: - Katalin?
Bedő Katalin: - Több dolgot szeretnék pontosítani. Egyrészt az építés-felügyelet, ami az idéntől 42 fővel működhet és most folyamatban van az új kollegáknak a felvétele, reményeink szerint valóban egy láthatóbb ellenőrzést tud folytatni, de azzal is tisztában vagyunk, hogy ez még mindig legfeljebb az építkezések 10 százalékát érheti el az ellenőrzés. Az tévedés, hogy nem ellenőrizheti az engedélyek, illetve a szakmai feltételeknek való megfelelést, hiszen ellenőrzi azt, hogy a kivitelező rendelkezik-e azzal a jogosultsággal, amivel ezt végezheti, illetve a szakmunkások megfelelő képesítéssel rendelkeznek-e? ezt az építés felügyelő ellenőrzi, ez mindenképpen segíti a tisztességes vállalkozókat azzal, hogy ne a feketemunkásokat, illetve a nem megfelelő olcsó munkaerőt foglalkoztassák. Azt viszont szeretném leszögezni, hogy az építés-felügyelet hivatalból dolgozik, tehát nem kérésre, hogyha kérésre van bárkinek minőségi, szakmai kifogása, arra ott vannak az építésügyi műszaki szakértők, őket lehet igénybe venni, az építés-felügyelet egy éves munkaterv alapján jár el, és ez az éves munkaterve különböző szempontok alapján készül el. én azt gondolom például, hogy különös aktivitást ad a hétvégi vihar annak, hogy mondjuk az idei év, építésfelügyeleti ellenőrzéseinél komoly hangsúlyt kapjon a tetőszerkezeteknek a megerősítése.
Rip. - Tehát azt néztem, hogy különböző plázák, nagyüzleteknek a teteje, a híradásokban, hogyha az ember körbenézett, könnyűszerkezetes épületekből, tízből, négynél-ötnél, szerintem most probléma volt. tehát ezeket az épületeket, lehet, hogy gyorsan, hamar fel lehet húzni, viszonylag olcsón, per négyzetméter, de hogy ennek a fajta időjárási viszontagságnak nem felelnek meg, az egészen biztos. Nyugodtan végig lehet ellenőrizni, most akár az összeset.
Bedő Katalin: - Így van, és az építés-felügyeletnek, tulajdonképpen egy ilyen állami felelősség-vállalás szerepe van, nem az egyéni kifogásoknak az ellenőrzése, mert arra szakértő áll rendelkezésére, mindenkinek.
----- * * * * * -----
2008-03-04 09:22
Napközben
Rip: Hogyan válasszunk kivitelezőt Szűcs úr, mert hogy ezek a problémák már onnan adódnak, hogy az a kivitelező az esetleg nem tökéletes technológiát, nem megfelelő szakemberekkel, nem megfelelő áron és nem megfelelő minőségben végzi el.
Szűcs György:- Igen, azért szeretném az építőipart azért megvédeni, mert két település, Dévaványa és fent valahol Cenk környéke, ez olyan egymástól eltérő tevékenység, hogy ahol ötszáz ház tönkremegy, ott nem mindegyiknek a tetejét tették tönkre, valóban el kell ismerni, hogy lehetnek vis majorok, meg az, hogy az idős karbantartás nélküli házak Budapest belvárosában beszakadhat.
Rip.- Jó, az egy másik történet.
Szűcs György: - De ettől függetlenül a helyzet nagyon rossz, ugyanis az előbb említett szabályozás a végét jelenti, a közbe pedig a műszakilag és az engedélyezés, de az átadásnak és a vállalt munkáknak a kifizetése, ezután kell, hogy sor kerüljön, folyamatosan kapcsolatban vagyunk a minisztériumokkal, ugyanis az építőipar rákfenéje, hogy olyan olcsó nyomott árakon dolgozhatnak, hogy valójában a jó minőségű szakembereket, amiből már hiány is van, nem lehet megfizetni, ezért sem a cégnek a bővített újratermelése nem tud továbbfolyni, sem a beszállító, alvállalkozó, alvállalkozói cégeknek, technikában és a személyi bérben nem tudnak.
Rip. - Van burkolóbarát.
Szűcs György: - Ezt azért mondom, mivel, hogy hogy kell választani kivitelezőt, mindenképpen, akinek neve van, telephelye van, és nemcsak a munka megrendelésénél, hanem az elszámolásnál is megtalálható.
Rip. - Ezt én honnan tudjam előre?
Szűcs György: - Hát onnan tudja, hogy például, ha ön építkezni akar, nem biztos, hogy a hirdető újságoknak csak egy mobil-telefonszámon, egy postán adott, részében kezdek megrendelni, ez egy ideig csak a csomagküldő szolgálatoknál volt, de ma már pont emiatt a nagyon hát bonyolult, átláthatatlan középső szakaszában az építőipari kivitelezésnek, bekerülnek olyanok, akik úgy tűnik, hogy vállalkozásuk van, valójában vállalkozásuk sincs.
Rip. - Az alvállalkozó alvállalkozójának, az alvállalkozója.
Szűcs György: - Így bizony, a lánc az ötödiknél van, és már aki végzi, sem szakértelme, sem bére nincs.
Rip. - Ez egy következő kérdés lesz, de van építés, fűtésszerelő, meg burkolóbarátom, nem kapnak embert, itt az agglomerációban, nem kapnak, aki nem alkoholista, aki megbízható, nem kapnak.
Szűcs György: - Látszólag távol áll ettől a dologtól, a múlt héten egész héten és március is arra megy, hogy az IPOSZ a Gazdasági Kamarával együtt a szakmunkás tanuló képzésnek, a modulrendszerű és a teljes iskolarendszerű képzésének egy új rendszerét alakítsa ki, nevezetesen a régiókba szakképzőiskolai koordinátorok jönnek, hogy felmérjék, hogy hol nincs szakember, és melyik üzem kit akarna felvenni, hogy ne csak az átképző központok, munkanélküli központok, valamilyen meglévő kapacitására, gyakorlati oktatókkal, meg elméleti anyaggal folyjék képzés és újból munka nélkül lesz, miközben már hatvanezer építkezési vállalkozás hiányzik. vagyis az eddigi rendszerben egy piacgazdaság kialakulására bízták azt, hogy ez kialakul, egy jó burkolót, egy jó építőipari szakmunkást, nem lehet hetek alatt, hónapok alatt kiképezni.
Rip:- 06-30-9000-666 az SMS-számunk, valaki azt mondja 20-ról, "Használatba vételi engedély kiadását a hatóság húzza." Ezzel, mit lehet kezdeni.
Bedő Katalin: - A használatba vételi engedély kérelemhez, különböző mellékleteket be kell nyújtani, el tudom képzelni, hogy ezek a mellékletek nem állnak rendelkezésre, és ilyenkor nem adható használatba vételi engedély, nyilván az időhúzás elkerülése miatt, el is lehet utasítani a használatba vételi engedélyt, ilyenkor nem érheti a hatóságot az a vád, hogy húzza az időt, de az is lehet, hogy segíteni akar és ezért tűnik viszonylag hosszúnak. Meg persze azt sem tartom kizártnak, hogy valóban a hatóság mulaszthatott.
Rip: - Akkor hova fordulhatok?
Bedő Katalin: - Felettes szervhez, a Közigazgatási Hivatalhoz lehet fordulni, illetve a Közigazgatási Hivatal mulasztása ellen pedig a minisztériumhoz.
Rip. - Vali van itt a vonalban. Kezét csókolom! 328-7111-s a telefonszámunk és azt mondták a kollegáim, hogy ön elégedett. Nagyon helyes. Kezét csókolom!
Vali: - Igen, jó napot kívánok! Mi két házat építettünk eddig, nem azért, mert építkezők vagyunk, hanem azért, mert úgy alakult, hogy elköltöztünk a városból, és még egyet is építettünk. Mind a két alkalommal, én nagyon elégedett voltam mindenkivel, aki nálunk építkezett. Minden szakemberrel. Soha nem csalódtam. Még pedig megmondom azt is, hogy mi az oka? Egy nagyon egyszerű, még pedig az, hogy én úgy, hogy például burkolóra volt szükségünk, akkor szereztem burkoló címeket, majd mindegyiktől kértem három darab referenciamunkát, na most mindegyiknek a referenciamunkáját megnéztem.
Rip:- És ott el tetszett menni a másik kerületbe, vagy a másik városba, bekopogott és azt mondat, hogy én szeretnék ezzel a mesterrel dolgoztatni, engedjen be a fürdőszobába?
Vali: - Természetes, természetes.
Rip: - Szimpatikus, bölcs.
Vali: - Elmondtam, hogy Kiss Jóskától kaptam az ő címét, szeretném megnézni, hogy milyen munkát végzett. Szeretném megkérdezni, hogy korrekt volt-e, hogy egyáltalán, megvoltak-e elégedve?
Rip:- Könnyű volt választani, tehát három nagyon jó címet kapott, úgy értem, a három különböző mestertől, vagy kettőt nagyon könnyű volt elutasítani, mert rosszakat hallott, vagy csúnya munkát tapasztalt?
Vali: - Nézze, csak azzal foglalkoztam, akinek nagyon szép munkája volt, és a három közül választottam ki a legolcsóbbat. Tehát nem az abszolút legolcsóbbat, hanem a három nagyon jó szakember, nagyon jól megbízható szakember közül választottam ki a legolcsóbbat, na most, aki három helyen már megbízhatóan és jól dolgozik, az feltehetően a negyedik helyen is így fog. Egy olyan szakember volt, aki megkérdezte tőlem, hogy miért akarok utána érdeklődni? Mondtam, hogy nem akarok, ennyi volt az egész érdeklődés. Tehát tovább én vele, felejtsük el egymást.
Rip. - Nagyon szépen köszönöm. Nagyon tudatosan tette. Az engedélyekkel, mindig mindennel tisztában volt, időben adott be mindent, időben kapott meg mindent? Ezt van, van megint egy személyes tapasztalatom, én is sokat építkeztem az utcába egy kedves idős házaspár költözött nem olyan régen, már fél éve benn éltek, már nyolc hónapja benn éltek volna, de még mindig nem kapták meg ezt a birtokba vételi, vagy használatbavételi engedélyt, én már régen mondtam nekik, hogy nyugodtan lakjanak ott, hát kutya nem érdekli ezt, minden rendben van, minden tisztességes. Valamiért nem kapták meg. Szóval önnek nem volt hasonló negatív élménye?
Vali: - Nézze, nekem azért nem volt, mert engem kidobtak az ajtón, és bementem az ajtón, tehát addig én nem hagytam a hatóságot békén, amíg a kezembe nem adták. Én nem vártam meg azt, hogy egy hónapig majd postázzák, aztán átpostázzák a kéményseprőkhöz, aztán azt mondtam ide kis kezembe, odaadták és akkor vittem a kéményseprőkhöz, vittem a vízügyesekhez, vagy bárhova.
Rip. - Ezek szerint akkor erre lehetősége van az állampolgárnak?
Vali. - Persze, én oda kértem a kezembe, majd az építési engedélyt is, úgy történt, hogy azt is a kezembe megkaptam. Mondtam, nekem nem kell postázni, kezembe, délelőtt megkaptam, délután már rázták az alapot.
Rip: - Jó, nagyon köszönöm. Ha egy jó építésvezetőre van szükségem, akkor önhöz fogok fordulni. Nagyon szépen köszönöm, hogy ezt elmondta nekünk. György van itt még húszasról, három százalékos beépítési szabályozást reklamálja, ugye, jó napot kívánok György!
György: - Igen, jó napot kívánok! üdvözlöm a hallgatókat is.
Rip: - Miszerint?
György: - Én jó magam elnézést kérek, egy picit én is náthás vagyok. Én jó magam is szeretnék házat, lakáscélból építeni, agglomerációban élvén, ugye nagyon sokan tudjuk azt, hogy a belterületi telkek, azok relatív drágák, szinte elérhetetlen áron vannak már, és nagyon sokunknak, rajtam kívül még, nagyon sokunknak van külterületen telke, amelynek a mérete olyan 700-900 m2 között van, az utcafront szélessége az természetesen megfelel 14-16 méter, tehát ez véleményem szerint, családi ház építésére is alkalmas. Na most, a testületi döntések alapján nem lehet csak három százalékot építeni, véleményem szerint, ugye a 19 századi 2-3 szántásos időszakra.
Rip: - Jó, tehát ezt kéne megváltoztatni, mert azt mondja, hogy emiatt a 3 százalékos beépítési szabályozás miatt, van a sok engedély nélküli építkezés, ugye?
György: - Igen, szerintem igen, az engedélytől eltérő, vagy az engedély nélküli, ugye én egy picit abból indulok ki, hogy legalább egy alapengedélyt, 20 m2-re megkérek, és akkor eltérően építkezik. Szerintem a szabályozás hibás, hiszen ha egy 10 százalékra emelnék ezt a 3 százalékot, és meghatároznák pontosan azt, hogy mekkorának kell kötelező jelleggel lenni a zöldterületnek, akkor itt mindenki normálisan tudna építkezni, szerintem, minimalizálni lehetne azok körét, akik tulajdonképpen engedély nélkül építkeznek.
Rip: - Ne kényszerből. Jó, kérdezzük meg Bedő Katalint. Nagyon szépen köszönöm.
Bedő Katalin: - Ez településrendezési kérdés. Tehát az önkormányzat, illetve a településnek a képviselőtestülete dönti el, hogy milyen módon kívánja a települést fejleszteni. Ennek alapján kijelöli, hogy vannak beépítésre szánt területek, ezeken a területeken minimum 10 százalékot lehet beépíteni, ennél csak többet, és vannak olyan területek, amiket nem szán beépítésre, hanem mezőgazdasági területnek, parknak, erdőnek, ki tudja, hogy minek. A beépítésre nem szánt területeknél, országos szabály, hogy 3 százaléknál többet nem lehet beépíteni. Az önkormányzat el tudja dönteni, hogy melyik kategóriába kívánja fejleszteni azt a területet.
Rip. - Harmincasról kérdezi valaki, hogy pontosan milyen feltételei vannak a használatbavételi engedély kiadásának? Mert azért vissza a hallgatónak az én példámra.
Bedő Katalin: - Igazolnia kell, hogy a közműcsatlakozások szakszerűen megtörténtek, tehát a vízmű, a gázmű, az elektromos áram ellátás az biztosított, a kéményseprő nyilatkozik arról, hogy megfelelő az égéstermék elvezetője, és az építésügyi hatóság a helyszínen meggyőződik, hogy az épület rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmas.
Rip: - Ha mindenem megvan, ha mindenem megvan, meddig húzhatnak, totojázhatnak velem a hatóságok?
Bedő Katalin: - Ez nem totojázás.
Rip.- Jó értem én, de megvan minden, ahogy a hölgy, viszek mindent, akkor mennyi idő?
Bedő Katalin: - Családi háznál ez hatvan nap, de hogyha szakhatóságok vannak, akkor a szakhatóságoknak a határideje meghosszabbítja.
Rip: - Tehát akkor ideje elkezdeni néhány hónappal, amiről beszéltem. Valaki azt kérdezi SMS-ben, hova fordulhatunk veszprémi újépítésű lakásunk falainak lábazati szigetelésének, szerintünk teljes hiánya miatt, láthatóan salétromos, penészedik, a kivitelező nem foglalkozik a problémával?
Bedő Katalin: - Feltételezem, hogy ez már használatbavételi engedély után van, ahol a hatóságoknak a hatásköre megszűnt, tehát innentől kezdve, garanciális igényeket lehet érvényesíteni, ennek egyik módja a bíróság, a másik módja a békéltető testület.
Rip: - Mondjunk egyszerűbbet, Vonnák úr, ha ilyet tapasztal, tapasztal sok ilyet, sok gagyit, sok kóklert?
Vonnák Sándor: - Hát sajnos igen. Igen, korábban a szocpolos házak építésénél, szinte kivétel nélkül tapasztaltuk ezeket a tendenciákat.
Rip. - De most miért, azért, mert valaki a szocpolból építkezik, annak van egy határideje, van egy kényszer, egy mozgási kényszere, akkor el kell fogadja, el kellett fogadja a rosszat, a vackot, a salétromosat, a penészest?
Vonnák Sándor: - Közel nem erről van szó, arról van szó, hogy ezt kijátszották, ezt és itt nagyon-nagyon komoly vizsgálatok is folytak, építési hatóságok részéről is, és bírósági ügyek is voltak belőle, vannak, de ez egy nagyon hosszú dolog, hogy erről beszéljünk.
Rip:- Jó, értem, akkor vissza az eredeti kérdéshez, szóval, ha ilyet tapasztal a hallgató, akkor hova forduljon. Ön, mit tanácsol, mint egy másik kivitelező, akinél talán nem salétromos a ház.
Vonnák Sándor: - Ezt az épületet, újra kell szigetelni, szóval ez egy nagyon-nagyon körülményes és problémás dolog, de van rá technológiai megoldás.
Rip: - Ezt értem, hogy van, de nem akarok még egyszer fizetni, hát ott volt a mester, felvonult, megcsinálta.
Vonnák Sándor: - Az a kérdés akkor, hogy ez garanciális-e, tehát, hogy ez hogyha garanciális, akkor nyilvánvaló, hogy a garanciális kötelezettsége az építési vállalkozónak, a kivitelezőnek, hogy ezt a munkát, ezt pótolja, a saját költségén.
Szűcs György: - Az esetek nagy többségében, pont a szocpolos lakásoknál az összeg sosem elég egy műszakilag, a száz százalékos, vagy közel száz százalékos kivitelezésre, ezért bizony az történik, hogy nem lehet utána jótállást érvényesíteni, mert aki végezte, az kontár munka volt, feketemunkással, engedély nélkül. Ezért előbb itt szóba került, hogy totojáznak-e a lakásengedéllyel, mi még inkább a lakhatási engedélyt szeretnék bővíteni, hogy ne csak a kéményseprő a kéményt nézze meg, hanem mondjuk azt a kandallót, aki felépítette, valaki, vagy azt a tűzhelyet, amit bekötnek mondjuk gázkazánokat, hogy azok minősítését minősített szakember viszi-e el, ezt látszólag a megrendelő vagy a tulajdonos ellen van, de valójában minden ilyen problémát megoldani.
Rip. - 06-30-9000-666, az SMS-számunk, öt perccel múlt fél tíz, mindjárt folytatjuk tovább a Napközben-t, vita az építkezések körül.
----- * * * * * -----
2008-03-04 09:40
Napközben
Közben a hallgatók visszaírta Veszprémből, lábazatos 2006-os nem szocpol, mondja - kedves szerkesztőúr, kp kifizettünk mindent, sajnos ez hiba volt, mondják is itt a vendégek a stúdióban, meg gondolom önök is tudják, egyre több építtető visszatartja az összeg 10-20, akár 30 százalékát és azt megtartja egyfajta garanciális biztosítékként, ez is gondot okoz később. Egy másik SMS, "Ércfalvi úr, a jó szakembereket itt Szegeden 700 forintért adják. Próbálja ki." Gondolom ez óránként, ugye Szűcs úr. Odaát, mondja a hallgató 3.000 forint, itt csak a hülyék dolgoznak fizikait. - mondja egy hallgató 20-ról. Ez egy másik műsor témája. De talán emlékeznek a kedves hallgatók a miskolci történetre, ugye ott ahhoz képest, hogy Kelet-Magyarország, nem túl könnyű gazdasági helyzet, mégis csak mennek az építkezések, nő az építkezések száma, azt gondolnák, így van ez Pécsett is, nem teljesen. Erről beszél Zsoldos László.
Rip.- Pécs lakáspiaci kínálata, óriásira duzzadt, vele együtt nőtt az értékesítési idő is, állítja az egyik ingatlanközvetítő résztulajdonosa. A még három éve átlag 6-8 hónap kellett ahhoz, hogy egy-egy piacra került ingatlanra vevőt találjon, addig ma gyakran egy-másfél év is eltelik, amíg megkötik az adásvételi szerződést. Nagyon nehezen kelnek el a garázsok, ez főleg az új lakásokhoz kötelezően építettekre jellemző. A városban, 1.8-3 millió forintba kerülnek a gépkocsi-férőhelyek. Aki családi házat akar venni, annak érdemes körülnéznie a bő választékú piacon, van ugyanis a belvárosi kínálatban is számos régi ház, 20-30, és újabb építésű 40-50 millió forintos áron. Egy építési vállalkozó véleménye szerint az év első felében jelentősen csökkent az új családi házak építési megrendelése, míg egy évvel ezelőtt ebben az időszakban 20-30 alkalommal kértek árajánlatot, addig ez a szám, most 2-3. A folyamat a fizetőképes kereslet csökkenésével magyarázható. Ennek köszönhetően sorra mennek tönkre a kisebb cégek, vagy ha ezt megússzák, akkor nagyobb beruházó mellé, alvállalkozói szerepkörben tudnak csak megélni, ennek ismerjük jól a kockázatait, gyakran hallani arról, hogy nem kapják meg a szerződésben megállapodott munkadíjukat. Az építési vállalkozók természetesen garanciát is kell, hogy vállaljanak az elvégzett munka után, két évig él a kötelező garancia, ami vakolathibákra, nyílászáró rendellenességre, tetőszigeteletlenségre vonatkozik. 15 éves állékonysági garanciát és 30 éves további felelősséget is vállalniuk kell. Külön szegmensét alkotják a pécsi piacnak a peremkerületek mentén fekvő kistelepülések, mint például Bogád, Gyód és Kesző, amelyek családi házai közelségük és a jó közlekedés miatt keresettek. Az árak hasonlóak, mint Pécs egyes szélső övezeteiben, 20-35 millió forint között szóródnak.
Rip: - Itt a Napközben, háromnegyed tíz van, Péter van itt a vonalban. Mi a legnagyobb gondja, mint vállalkozó? Péter.
Péter: - Hát két alapvető problémám van. Az egyik az, hogy nagyon nehéz jó és használható szakembert találni, alkalmazottat, aki megfelelően el is végzi a rábízott munkát, becsületes, tisztességes, és szakmailag is korrekt. A másik nagyprobléma pedig tényleg a fizetőképes kereslet, hogy nagyon lecsökkent a munkaigény, a munkára való igény, illetve a másik probléma pedig, hogy az utóbbi években rettenetesen elszaporodott az a szemlélet, hogy minél olcsóbban rendelnek meg munkát. Itt sajnos az a baj, hogy rengeteg kókler jut feladathoz és a becsületes vállalkozók meg elvesztik a munkájukat. Tehát ez ugyanaz a történet, mint a kínai nagypiac a kereskedelemben.
Rip: - Szűcs György az Ipartestületek Országos Szövetségének elnöke, tehát ezek olyan gondok, amik az önök asztala, vagy ami az önök asztalára tartozik.
Szűcs György: - Igen, azt gondolom, hogy a vállalkozó az összes baját az építőiparnak felsorolta, minden ebből származtatható. Azért ellentmondás van a hozzászólásban, amikor mondja, hogy nincs jó szakember, meg hogy kevés a munka. Ez így igaz, ellentétben is, hogy időnként sok munkám van, időnként kevés munkám van, azért mert az építőipar nagyrészét az állam által gerjesztett közbeszerzések, önkormányzati, infrastrukturális beruházások alkotják, egy másik nagy részét a globalizált vállalatok, lásd a kereskedőláncok, és az a réteg, amelyből a stabilitást kellene adni a mi asztalunkról, mi még kisvállalkozóknak, egyéneknek és a kistársaságoknak, azoknak pedig a hitelkonstrukciók változó minősége és nagysága miatt, egész egyszerűen csökken a volumene, hol nő, amit nem tudnak elvállalni, és ebbe a résbe törnek bele, a jogosulatlan iparűzők.
Rip. - Feketén. Jó, Vonák úr, hogyan oldja ezt meg? mert van, hol van munka, hol nincs, önnek bejelenti, nem, hány embere van egyébként ott Nagykátán?
Vonnák Sándor: - Kisvállalkozók vagyunk, tíz főtől vissza háromig változik.
Rip. - Attól éppen, hogy van-e munka, nincsen munka?
Vonnák Sándor: - Nemcsak ettől függ, attól is függ, hogy valójában, milyen ajánlatok vannak. Tehát nem a munkaajánlatokra gondolok, hanem a szakember ajánlatokra. A szakemberhiány az valóban rendkívül nagy, de a jó szakembert azt igyekszünk megtartani és megfizetni, tehát azoknak mi mindig biztos állást, és biztos megélhetést biztosítunk a családjának, de sajnos a külföldi munkák elviszik.
Rip. - Erre mondta azt a hallgató, hogy. Péter meg tudja tartani a munkásait, egyáltalán, milyen fajta építőipari tevékenységet folytat?
Péter: - Hát egy icipici vállalkozásom van, és sajnos nem nagyon tudom megtartani. Az a helyzet, hogy a ma kifizethető hozzávetőlegesen ilyen napi 7.000 forintos bért, egyszerűen képtelenség kitermelni a közterheivel, ezt nem fizeti meg a piac. Ennél kevesebbért, tisztességes munkaerőt nem lehet találni, és emiatt elmennek a szakemberek vagy külföldre, vagy pedig hát felelőtlenül ugyan, én szerintem, de elmennek minden egyéb területekre. Nekem nem egy alkalmazottam elment őrző-védő szolgálathoz, mert ugye nem kell napi 8-9, 10 órát vésni, fúrni, faragni, hanem vakarja a fenekét, közel ugyanazért a pénzért, egy portán.
Rip: - Bedő Katalin? Lehet ezzel bármit állami szinten kezdeni, mert hogy kellene, ugye elindultunk az engedélyeztetéstől, eljutottunk a kivitelezésig, és most azt látjuk, hogy jön a feketefoglalkoztatás, a feketemunka, az engedély nélküli tevékenység, mindez néhány dologra vezethető vissza.
Bedő Katalin: - Hát, ami a szabályozás oldaláról megfogható, azt gondolom, hogy most már oly mértékben van szabályozva ez a terület, az engedélyezéstől a kivitelezésen keresztül, egészen a használatba vételig, hogyha ezeket betartaná, mindenki a saját magára vonatkozó szabályokat, azt gondolom, hogy ilyen problémákról, lényegesen kevesebbet vagy nem beszélhetnénk. Tehát én azt gondolom, hogy nem a szabályozást kell a továbbiakban bonyolítani és cizellálni, hanem inkább a szemléletet, az ellenőrzést, kellene a piacnak is formálnia.
Rip. - Azt mondja valaki 30-ról, "A döglégy termő disznóólak meg csak épülnek, Perkáta belterületén. Tojnak" - elnézést, így írta a hallgató "Tojnak mindenféle engedélyre, de még a hatóság is." megint valaki a kerítést kérdezi. Kerítésfelújítás, jól értette a hallgató, hogy ehhez ezentúl nem kell engedély, tehát ebben puhult a szabályzat, ha úgy tetszik?
Bedő Katalin: - Főszabályként igen, azért hadd cizelláljam, hogy menjen kérdezze meg az építési hatóságtól, mert lehet, hogy új kaput akar nyitni és akkor a közútkezelőnek ahhoz, tehát lehetnek mindig egyedi esetek.
Rip: - De általában, nem.
Bedő Katalin: - Általában nem kell.
Rip: - Nem kell. Manzárdtetőt szeretnénk házunkba, nem kapunk engedélyt, mert a környéken nincs hasonló tetejű ház. Miért olyan különleges a manzárd? Úgy sincs egység az utcában. - mondja a hallgató.
Bedő Katalin: - Helyi szabályozás kérdése, a képviselőtestületet kell bombázni, ezt nem lehet központi szabályokkal.
Szűcs György: - Azt gondolom, hogy itt azért kell közbeszólni, mert látható, hogy maga az építési szabályzat, és az Építési törvény, a rendeletei, önmagában nem állnak meg, ha a hozzákapcsolódó periférikus törvényekben nincs további módosítás. Itt jellegzetesen a közbeszerzési törvényre szeretnék utalni, hogy miért nem tudja megfizetni a jó szakmunkását egy építőipari vállalkozó, azért, mert olyan rendelet van, hogy a legalacsonyabb árvetést kell elfogadni, árajánlatot. Innentől pedig a tisztességtelen versenybe, hogy a harmadik, vagy a negyediknek még sokkal kevesebb jut, ez indítja el azt a láncreakciót. Mi dolgozunk a minisztériummal, pontosabban a Területfejlesztési Minisztériummal, aminek ugye egyik része az építés, de körülbelül másik három-négy minisztériumnál van, tehát dolgozik a szakma, az ÉVOSZ és más szakmai szervezetek, hogy verjük le a cölöpöt, hogy egy műszaki tartalommal, technikával, szakértelemmel megtöltött, rezsi, pontosabban mérnökóradíjak kerüljenek meghatározásra, amely feltételezi, hogy annak a teljesítéséhez legálisan, alkalmazott, magas technikával, és megfelelő minőségben végzett munka végezhető.
Rip: - De azt mondják a hallgatók is, hogy a feketén dolgoztató, igaz, hogy olcsó, és erről beszéltünk, feketén, rosszul, rossz minőségben teljesítő vállalkozókat, egyszerűen ki kéne szűrni. Az engedélyeztetéssel, a szabályokkal, a szakmának magának, hogy az IPOSZ is ezeket kiszerkessze, bárhol, valahol lássam már, hogy ezek nem működnek, és tudjuk azt, hogy bedőlnek, csődbe viszik a céget, más néven, másnap újraindítják, de ezeket a bakugrásokat követve, valahogy harcolni kell, mert látható az SMS-ből, telefonokból a jó szakember nincs, kevés van, nem tudják megfizetni, ezért nem tud jó minőségben épülni egy csomó dolog, minden, és ráadásul ezek az emberek, sokadik SMS jön, megy külföldre, hosszasan írja, például itt van egy 20-ról "Szerénytelenség nélkül állítom, jó szakember vagyok, sorra azzal szembesülök, a legális bejelentett munkásokkal dolgozó nagy cégek, olcsón, pocsék munkát végeznek, vissza is adom a vállalkozói igazolványt és megyek külföldre. A kóklereknek jó nagy telephelyei vannak, stb.-stb." hát ez, ha ez így van, és miért ne lenne így, akkor ez baj. Valaki azt kérdezi, hogy "Lehet-e egyáltalán kalákában építkezni ma még?" mert hogy ő azt hallotta, hogy most már nem, az APEH kijöhet.
Bedő Katalin: - Ez egy nagyon jó kérdés, mert most, amikor egész idáig arról beszéltünk, hogy csak jó szakemberekkel dolgoztatunk.
Rip:- Jó, de egy alapot kiáshat a sógorom is.
Bedő Katalin: - Na, elmondom. Tehát egyrészt ez a szabályozás az 97-ben született és 98 óta így van, hogy kivitelezési tevékenységet csak az végezhet, akinek ez a tevékenységi körében szerepel. De a kivitelezési tevékenység az nem konkrétan az, hogy rakom a téglát, hanem ez magába foglalja azt az ellenőrzési, irányítási, szervező és egyébként építési-szerelési munkát is, amit egy építkezésen csinálni kell. Egy kivitelező, aki ezt végezheti, az nem feltétlenül szakértő, az lehet egy néprajz-történelem szakos tanár is.
Rip:- Ha jól áll a kezében a lapát, meg.
Bedő Katalin: - Nem kell, még csak lapát sem kell a kezébe, ő erre vállalkozhat, mert a tevékenységi körében szerepel, és köteles gondoskodni arról, hogy a megfelelő szakemberek rendelkezésre álljanak, tehát legyen ott egy megfelelő jogosultsággal rendelkező felelős műszaki vezető.
Rip.- Na persze, meg munkavédelem, meg oktatás.
Bedő Katalin: - Legyen szakmunkás, szakmunkás végezhet, ezt kell a kivitelezőnek biztosítani.
Rip. - Rövidre zárva, ki kell ásatnom az alapot.
Bedő Katalin: - Bocsánat, folytatom és akkor a kaláka ki fog jönni. Na most, akinek nem szerepel ez, tehát erre nem vállalkozhat, az csak saját magának végezheti. Tehát én ezt a szervezési munkát, saját magamnak elvállalhatom, tehát gondoskodok arról hogy ott szakember legyen, felelős műszaki vezető legyen, és minden időben ott legyen, ezt ha nem vagyok vállalkozó, akkor csak saját magamnak. A másik szabály, hogy szakmunkát csak szakmunkás végezhet, de nem vonatkozik a segédmunkára. Tehát, hogyha megfelelő irányítás mellett, én a fiaim osztálytársaival akarom az alapot kiásatni, akkor ennek nincs akadálya, de legyen ott egy olyan szakember, aki ennek a biztonságos, szakmai.
Ri:- Ha nincs, büntethetnek?
Bedő Katalin: - Azt mi, így van.
Rip. - Világos. Vonák úr, ez hogy megy most vidéken? Régen, még én is voltam így egy-két helyen segíteni, meg építkezni. Most hogy, csinálják ezt még így, persze, hogy csinálják, mert próbálnak spórolni az emberek.
Vonnák Sándor: - Mielőtt válaszolnék, azért szeretnék reagálni az 1997-s törvényre. Egy törvény annyit ér, amennyit betartatnak vagy betartanak belőle. Ez a törvény valóban él, de még soha nem kérték azt, egy magánépítkezésnél, hogy felelős műszaki ellenőr legyen. Tehát most ez a mostani törvény, ez már előírja, hogy felelős műszaki ellenőrnek, felelős műszaki vezetőnek kell lenni.
Rip: - De eddig még soha nem kérték a praxisában, pedig már van egy-két őszhajszál.
Vonnák Sándor: - Nemcsak tőlem nem kérték, nem is ellenőrizték. Szóval ezek lehetőségek, ezek megvoltak, mégis azok az emberek, akik feketén dolgoztak, ezek sokkal nagyobb előnyben voltak azokkal az emberekkel, akik adófizető állampolgárok voltak, kisvállalkozások részéről, és ugye a nyilvánvaló, hogy olcsóbban tudtak dolgozni.
Rip. - Van kaláka vagy nincs most vidéken? Hogy oldják meg az emberek, megoldják és nem jön az ellenőr? Egy mondatban ez.
Vonnák Sándor: - Egy nagy szerencse van az, hogy az építési, építési anyagok olyan mérvű változásai vannak, hogy már nagyon kalákában nem éri meg felépíteni az épületet, azért, mert netán tán elszúrják annak az építőanyagnak a műszaki beépítését, akkor sokkal nagyobb kárt csinálnak, mint amúgy. Ennek ellenére, a kaláka helyett, most van a feketegazdaság.
Rip:- Katalin?
Bedő Katalin: - Azért nyújtózkodom itt, mert 98 óta muszáj felelős műszaki vezetőnek lenni, ebben semmi változás nincs. Az, hogy Vonák úr nem találkozott, az azért van, mert hogy.
Rip: - Százból kettőhöz mennek ellenőrizni.
Bedő Katalin: - Viszont, a használatbavételi engedélyhez mindig kell a felelős műszaki vezető aláírása, tehát eddig is mindig megkövetelték.
Rip. - Egy kedves SMS-t engedjenek meg a végére, jó? "Kerti vasutat szeretnék építeni. Hatszáz millimétre nyomtávval, kézi üzemmel, húsz méter hosszban. Kell rá engedély?" - kérdezi.
Bedő Katalin: - Nem, építse nyugodtan.
Rip: - Köszönjük szépen, ez egy jó hír, az építkezések világában. Köszönjük, hogy itt voltak velünk Napközben. SMS-számunk 06-30-9000-666.
----- * * * * * -----