A nemzetközi konferencián az osztrák kézműipar álláspontját, szakképzéssel kapcsolatos véleményét Josef Herk elnök és Helmut Heindl igazgató fejtették ki. Mindketten az Osztrák Gazdasági Kamara Kézműipari szekciójának legfelsőbb vezetői. Véleményüket az alábbi főbb pontokban lehet összegezni.
Az osztrák kézműipar legfontosabb feladatai közé tartozik a jövőben is a szakmai utánpótlás és a vállalkozások folyamatos továbbképzésének a kérdése. jelenleg végzett feladataikat és a helyzetet a következőképpen foglalták össze:
Az osztrák kézműipari szakképzés is teljesen a duális képzés alapján áll. A duális képzést azonban egyre nagyobb kihívások érik: túl elméletivé, „akadémikussá” vált a társadalom, a kézműipar és az egyes szakmák ismertsége a társadalomban és a fiatalok körében csökken, hiányzik a megfelelő átjárhatóság a szakképzésből az érettségi és az egyetemi és főiskolai képzések felé, a szakiskolai tanulók kezdő alap tudása rendkívül hiányos.
A kézműiparban dolgozó 606.000 alkalmazott közül minden kilencedik tanuló. (Ez a nagyiparban csak minden huszonötödik) Minél kisebb a vállalkozás, annál nagyobb a tanulók aránya: az 1-9 alkalmazottat tartó vállalkozások foglalkoztatottjainak 14%-a tanuló. míg a 250 felett foglalkoztatóknál ez az arány csak 3,3%. A lányok túl kevés szakmában tanulnak: a lányoknak több mint a fele 3 szakmában tanul: kiskereskedelem, irodai alkalmazott, fodrász. A fiúk kedvenc szakmái a gépjármű javító, a szerelő, a villanyszerelő és a fémipari szakmák. Összesen 250 szakma van, sokat a fiatalok egyáltalán nem ismernek és nem választanak és ez fejlődési nehézségeket okoz ezekben a szakmákban, például a gépjármű szakmákban. A fiatalok 40%-a választja a szakképzést (nálunk 25%), de ezt a döntést az utolsó iskolaévben hozzák általában csak meg. A jövőben az olyan szakmák előretörését várják, mint az egészséggel és a wellness-el összefüggő szakmák, az emberi gondozással kapcsolatos szakmák és a műszaki szolgáltatásokat nyújtó különböző szakmák.
Az osztrák vélemény szerint igen intenzív állami támogatás kell ahhoz, hogy a szakmunkás képzés gondjai ne növekedjenek. A legfontosabb területek, amelyeket az államnak feltétlenül támogatnia kell, azok a következők:
a meglévő tanuló helyek támogatása
új tanulóhelyek létrehozásának támogatása
azoknak a vállalkozásoknak a támogatása, amelyek tanulói a képzési időszak felénél sikeres köztes vizsgát tesznek (Praxistest)
a tanulók üzemek feletti központokban történő, kiegészítő képzésének a támogatása
a gyakorlati és elméleti képzést folytatók továbbképzésének a támogatása
a szakmunkás vizsgán kitűnő eredményt elérő tanulók támogatása
a tanulásban gyenge eredményt elérő tanulók támogatása
annak a támogatása, hogy az egyes szakmákra azonos számban jelentkezzenek fiúk és lányok (a fő irány most az, hogy több lány legyen a fémipari szakmákban)
A jelenleg érvényben lévő támogatások Ausztriában a szakmunkásképzésben a következők:
Alaptámogatás a képző üzem számára minden tanuló után (első évben 3 hónap, második évben 2 hónap, harmadik évben 1-1 hónap a szakmában alapbérnek megfelelő összeg. Az összeg felső határa első évben 460 euró, második évben 609 euró, harmadik évben 806 euró és negyedik évben 948 euró). Például egy gépjármű szerelő tanuló után az üzem egy 3,5 éves képzésnél 3878 euró támogatást kaphat tanulónként.
Új tanulóhely létrehozásának támogatása. Támogathatók az új vállalkozások, azok a vállalkozások, amelyek először vállalkoznak képzésre, vagy amelyek 3 év kihagyás után újra képeznek. A támogatás összege 2000 euró új tanulónként.
Az üzemek feletti képző központokban történő kiképzéséért a tanulónak a vállalkozás szintén támogatást kap. Megkapja a kurzusok idejére a költségek 75%-át. Amennyiben a gyakorlati képzőjét továbbképzésre küldi, szintén megkapja a költségek 75%-át, maximum 1000 euró erejéig.
Egy sikeres szakmunkás vizsgáért 250 euró támogatás jár.
A gyenge tanulók felzárkóztató képzésénél megkapja az üzem a képzés idejére a tanuló havi bérezési díjának és képzési költéseknek a 100%-át.
A lányok jobb bevonásának támogatása a szakmákba. Itt egyes szakmákhoz és projektekhez kötött támogatások vannak.
Az állam sok pénzt fordít a szakképzés támogatására, egyedül az alaptámogatás évente 120 millió euróba kerül. Ennek ellenére 15%-al csökkent a tanulók száma a kézműiparban. A tanulók tartásához két fontos alapfeltétel kell ugyanis: jó gazdasági helyzet (kellő számú megrendelés) és megfelelő társadalompolitikai kép a kézműiparról! A jó keretfeltételek sokkal fontosabbak, mint a pénzügyi támogatás!!! Az állam az utóbbi időben Ausztriában is 4000 gyakorlati képző helyet hozott létre állami képző intézményekben. Nincs még megfelelő kép arról a gazdaságban, hogy vállalkozások hogyan tudják használni az innen kikerülő tanulókat.
Ami a jövő fő törekvéseit illeti ezen a területen a legfontosabbakat az osztrák partner a következőkben látja:
A demográfiai helyzet miatt számolni kell azzal, hogy tovább csökken a tanulók száma és így a kézműipar szakember hiánya nőni fog.
Európai hálózatot kell kialakítani a szakképzések összehasonlíthatósága érdekében. Ennek érdekében átláthatóvá kell tenni minden országban a szakképzési tartalmakat. A szakképzések kölcsönös elismerésének elveit a minőség alapján kell meghatározni és nem annak alapján, hol a legkönnyebb bizonyítványt kapni.
Európa szintűvé kell tenni a kézműipar társadalmi elismertetéséért és népszerűsítéséért folytatott kampányokat, Ez a társadalmak felelőssége.
A fő cél egy kell, hogy maradjon: megfelelő kiképzést adni a fiataloknak.