A Békéscsabai Ipartestület több mint 4 éve tesz erőfeszítéseket annak érdekében, hogy a pályaválasztó nyolcadik osztályosok inkább a kétkezi szakmákat válasszák. Iparos mestereik gyakorlati képzőhelyeket biztosítanak a szakközépiskola tanulóknak, mintegy 16 szakmában: asztalos, autószerelő, autóklíma-szerelő, cukrász, esztergályos, épületbádogos, géplakatos, hegesztő, járműfényező, karosszérialakatos, kereskedő-műszaki eladó, kozmetikus, marós, szerszámkészítő, szerszámgép-tervező, víz-, gáz- központi fűtésszerelő.
Immár negyedik alkalommal jelentek meg a Békés Megyei Kormányhivatal által novemberben megrendezett megyeszékhelyi Pályaválasztási Vásáron a Csaba Parkban, ahol igyekeztek a szakmákat népszerűsíteni.
Mesterekre ugyanis nagy szükség van az építőipari szakmáktól a kozmetikuson át a cukrászig.
Néhány éve a „csapból is az folyik”, hogy kevés a szakember, mégsem választja több továbbtanulni vágyó nyolcadikos a szakképzést, pedig hiányszakmák esetében kiemelt ösztöndíjjal az úgynevezett: Szabóky Adolf Szakképzési Ösztöndíj Programmal is támogatja az állam a tanulókat.
– Arra ösztönözzük az általános iskolák végzőseit, hogy jó tanulmányi eredménnyel is bátran válasszanak kétkezi szakmát, melyeknél a gépek, robotok nem tudják helyettesíteni a szakmai tudást, és nagy irántuk a kereslet – hangsúlyozta Lukoviczky György, víz-, gáz- és központifűtés-szerelő mester, a Békéscsabai Ipartestület elnöke, Gécs Norbert karosszérialakatos mester és Győri Árpád bádogos mester, a testület alelnökei. – Mi azzal tudunk segíteni, hogy gyakorlati képzőhelyeket biztosítunk. Nagyon sok mindent az iskolai tanműhelyben is elsajátítanak a diákok, de más a napi szakmai élet sűrűjében a tapasztalatszerzés, a problémamegoldás. Néhány éve bevezették Magyarországon, hogy mestervizsgához kötik a tanulók képzését: azaz vagy a vállalkozónak vagy alkalmazottjának mestervizsgával kell rendelkeznie, ha szakmunkástanulók gyakorlati oktatásában akar részt venni.
Lukoviczky Györgynek jelenleg is van egy tanulója, Békésről jár át a mesterhez. Igyekvő, szorgalmas, kíváncsi a szakmai fogásokra
– Több évtizedes vállalkozói múltam során nem egy tanulómból nagyon jó vállalkozó lett, akik közmegelégedésre végzik a munkájukat, és ma már szintén foglalkoznak tanulókkal – hangsúlyozta Lukoviczky György. – Büszke vagyok arra, hogy közülük sok tette le a mestervizsgát. Már közelítek a nyugdíjhoz, de addig is szeretném átadni a tudásomat.
Évekig jelentkezés hiányában nem volt a megyében bádogos képzés, ma két végzős tanulója van Győri Árpádnak. Megérezték és megszerették a műhely illatát, látják, hogy maradandót, szépet, értéket lehet alkotni ebben a szakmában is. Viszont továbbra is probléma, hogy sem elsőéves, sem másodéves tanuló nincs a megyeszékhelyi iskolában, pedig ebben a szakmában is hiány tapasztalható a szakemberek körében. Sőt, Békéscsabán és Orosházán is, jól felszerelt műhelyekkel, kiválóan kvalifikált, elismert mesterek várják a leendő épületbádogos tanulókat.
– A szülők hozzáállása nem minden esetben helyes, amikor gyermekükkel a pályaválasztásról döntenek. A novemberi Pályaválasztási Vásáron ismét önállóan is megjelentem, hogy személyesen népszerűsítsem ezt a szép szakmát, de azt tapasztaltam, hiába a gyermek érdeklődése, hiába „ügyes a keze” a vele együtt levő szülő kijelentette a fiából mérnök lesz! Annak ellenére is, hogy a tanulmányi eredményei csupán közepesek. Fontos, hogy a szülők segítsék a gyerekeket a választásban, hiszen ebben a korban még nincs konkrét elképzelésük a fiataloknak, illetve nem biztos, hogy megfelelő ismeretekkel rendelkeznek egy-egy szakma miben létét illetően. De az is fontos, hogy a gyermek képességeinek, készségeinek megfelelően kerüljön beiskolázásra. És nagyon fontos lenne már óvodás kortól a pályaorientáció és a szakmák megismertetése. Nem egy esetben előfordul, hogy csak az iskolában szembesül a tanuló arról, hogy tulajdonképpen miről is szól az adott szakma, elmegy tőle a kedve; jó esetben iskolát, szakirányt vált, rossz esetben pedig később válik pályaelhagyóvá.
Nagy szükség lenne arra is, hogy minél több időt töltsenek a kétkezi szakmát tanuló fiatalok a gyakorlati képzőhelyeken, javult a tendencia az utóbbi években, de még mindig nem elég a gyakorlati idő, hiszen első évben az iskolák tanműhelyeiben vannak a gyerekek és a következő években is kéthetes váltásban másodikban 5 napot, utána 3.évfolyamban pedig 4 napot töltenek a gyakorlattal. Véleményem szerint, tömbösíteni kellene a közismereti órákat, és nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a szakmai kompetenciák megszerzésére, mind elméletben, mind gyakorlatban – mondta Győri Árpád.
–Sajnos, azt tapasztaltuk, hogy a fiatalok körében egyáltalán nem „divat” ma a kétkezi szakma, a legtöbbjük egy gombnyomással szeretne sok pénzt keresni. Azt azonban elfelejtik, hogy nem mindenki alkalmas arra, hogy diplomát szerezzen és diplomásként megéljen. A mai világban a változó igényeknek megfelelően, nagyon alaposan és megfontoltan kell megfelelő pályát választani, sőt nyitottnak kell lenni arra is, hogy az automatizáció és robotizáció következtében esetleg szükség lehet szakmaváltásra is. Azt se felejtsük el, hogy a szakmai végzettség megszerzése után is lehetőség van érettségi bizonyítvány vagy egy másik szakma megszerzésére is – hangsúlyozta Gécs Norbert Alelnök, akinek jelenleg is több szakmában vannak tanulói.
Lukoviczky György, Gécs Norbert és Győri Árpád kiemelték, szolgáltató szakemberekre, kétkezi iparosokra egyre inkább szükség van, és ez még inkább így lesz a jövőben. Aki komolyan veszi a munkáját, biztos megélhetést biztosíthat családjának, előreléphet, karriert építhet, vagyis jól érezheti magát a szakmájában.
Kiegészítő információ.
Szabóky Adolf Szakképzési Ösztöndíjra jogosult szakmák 2018. (Békés Megye)