Az Országgyűlés által kormányprogramként elfogadott Nemzeti Együttműködés Program keretében a kormány a munkahelyek megőrzése és foglalkoztatás bővítése érdekében az alábbi javaslatokat tette a hazai vállalkozások részére.
1. A 25 év alatti munkavállalók foglalkoztatásának költségcsökkentése
25 év alatti munkavállaló bruttó bére után – 100.000 Ft bérig – a munkáltatói teher (szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás) mértéke 28,5 % helyett 14 % legyen.
Példa: 100.000 Ft bruttó bért kereső, 25 év alatti munkavállaló havi költsége a munkáltató számára 2013-ban 114.000 Ft lenne, szemben a 2012. évi 128.500 Ft-tal. Ez éves szinten 174.000 Ft megtakarítást jelentene a munkáltatónak.
2. Az 55 év feletti munkavállalók foglalkoztatásának költségcsökkentése
55 év feletti munkavállaló bruttó bére után – 100.000 Ft bérig – a munkáltatói teher (szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás) mértéke 28,5 % helyett 14 % legyen.
Példa: 200.000 Ft bruttó bért kereső, 55 év feletti munkavállaló havi költsége a munkáltató számára 2013-ban 242.500 Ft lenne, szemben a 2012. évi 257.000 Ft-tal. Ez éves szinten 174.000 Ft megtakarítást jelentene a munkáltatónak.
3. Képzettséget nem igénylő (egyszerű) munkakörben foglalkoztatottak bérköltségeinek csökkentése
A képzettséget nem igénylő egyszerű munkakörben (FEOR 9. főcsoport) foglalkoztatott munkavállaló bruttó bére után - 100.000 Ft bruttó bérig - a munkáltatói teher (szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás) mértéke 28,5 % helyett 14 % legyen.
Példa: 100.000 Ft bruttó bért kereső, FEOR 9-es munkakört ellátó munkavállaló havi költsége a munkáltató számára 2013-ban 114.000 Ft lenne, szemben a 2012. évi 128.500 Ft-tal. Ez éves szinten 174.000 Ft megtakarítást jelentene a munkáltatónak.
4. Tartósan munkanélküliek elhelyezkedését segítő munkabérköltség-csökkentés
Az elhelyezkedést követő 2 évben a tartós (6 hónapot meghaladó) munkanélküliséget követően elhelyezkedő munkavállaló bruttó bére után – 100.000 Ft bérig – a munkáltatói teher (a szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás) mértéke 28,5 % helyett 0 %, a 3. évben 28,5 % helyett 14 % lenne.
Példa: 100.000 Ft bruttó bért kereső, korábban tartós munkanélküli munkavállaló havi költsége a munkáltató számára 2013-ban és 2014-ben 100.000 Ft lenne, szemben a 2012. évi 128.500 Ft-tal. Ez éves szinten az első két évben 342.000 Ft megtakarítást jelent, a 3. évben pedig 174.000 Ft megtakarítást.
5. Kisgyermekes édesanyák elhelyezkedését segítő munkabérköltség-csökkentés
Az elhelyezkedést követő első 2 évben a GYES-ről, GYED-ről visszatérő vagy ezt követően elhelyezkedő munkavállaló 100.000 Ft-ot meg nem haladó bruttó bére után – 100.000 Ft bérig – a munkáltatói teher (a szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás) mértéke 28,5 % helyett 0 %, a 3. évben 28,5 % helyett 14 % lenne.
Példa: 150.000 Ft bruttó bért kereső, korábban GYES-en lévő munkavállaló havi költsége a munkáltató számára 2013-ban és 2014-ben 164.250 Ft lenne, szemben a 2012. évi 192.750 Ft-tal. Ez éves szinten az első két évben 342.000 Ft megtakarítást jelent, a 3. évben pedig. 174.000 Ft megtakarítást.
6. Kis adózók adminisztrációs és adóterheinek csökkentése: kisadózók tételes adója
Ezt az új tételes adót a 6 millió forint alatti árbevételű egyéni vállalkozók, betéti társaságok és közkereseti társaságok választhatják. Az új adónem mértéke főállású kisadózók számára (bt. és kkt. esetén a személyes közreműködőként bejelentett tagonként) havi 50.000 Ft, mellékállású kisadózó esetén havi 25.000 Ft, mely kiváltja a társasági adót, személyi jövedelemadót, járulékokat és szociális hozzájárulási adót (ugyanakkor a kisadózó esetleges munkavállalója után fizetendő terheket nem).
A tételes adót választó bt-k, kkt-k nem nyújtanak be beszámolót sem, csak bevételi és kiadási számláikat tartják nyilván.
A kisadózókkal kapcsolatos garanciális szabály, hogy az általuk kibocsátott számlát más adóalanyok költségként nem számolhatják el, így értelemszerűen a leírt szabályok elsősorban a lakosság részére szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások (szerelők, taxisok, fodrászok) számára nyújtanak könnyebbséget.
7. Kisvállalatok adója
Az 1-25 főt foglalkoztató kisvállalatok által választható új adónem kiváltja a vállalkozás profitját terhelő adókat és bérek után fizetendő közterheket, így különösen:
- a társasági adót (egyéni vállalkozók esetében a nyereség utáni szja-t)
- a szakképzési hozzájárulást
- az osztalék után fizetendő egészségügyi hozzájárulást és
- a szociális hozzájárulási adót.
Az új adó alapja a kisvállalat nyereségének és az általa foglalkoztatottak bérköltségének összege lenne. Mértéke pedig 16%. Az új adónem nem váltja ki a vállalkozás tagjainak juttatott jövedelem – elsősorban osztalék – után fizetendő személyi jövedelemadót.
8. Pénzforgalmi szemléletű általános forgalmi adózás
500.000 eurós éves árbevételt meg nem haladó kisvállalkozók választhatnák a pénzforgalmi szemléletű ÁFA fizetési kötelezettséget. Ennek keretében az eladó ÁFA-kötelezettsége csak akkor keletkezik, mikor az ellenértéket a vevőtől megkapta, a vevő ÁFA levonási jogát pedig csak akkor gyakorolhatja, ha az ellenértéket megfizette. Választás esetén a kisvállalkozó az ÁFÁ-t teljes pénzforgalmi szemléletben számolná el, amellett, hogy a fentiekben bemutatottak szerint az általa teljesített ügyletek vonatkozásában az ÁFA fizetési kötelezettsége és a beszerzői ÁFA levonási joga is az ügyletek pénzügyi rendezésével egyidőben keletkezik, a kisvállalkozó a beszerzések ÁFÁ-ját is pénzforgalmi szemléletben kezeli, vagyis akkor vonhatja le, ha a szállítónak az ellenértéket megfizette.
9. A devizaárfolyam-veszteségek miatt nehéz helyzetbe került vállalkozások megsegítése
A javaslat szerint azoknak a cégeknek, amelyek csak kedvezőtlen árfolyammozgások miatt szenvedtek el átmeneti tőkevesztést, nem kell azonnal visszapótolniuk az elveszett saját tőkéjüket.
Ezen túlmenően a jövőben nemcsak a beruházási jellegű devizahitelek árfolyamveszteségét lehetne elhatárolni a későbbi évekre, hanem a forgóeszköz-hiteleket is.
10. Házipénztárra vonatkozó adminisztráció egyszerűsítése
Ebben a körben a jelenlegi korlátozó szabályozás megszüntetése a javaslat.
A fenti javaslatokat az IPOSZ 2012. július 25-én megkapta. Azt minden elnökségi tagunkhoz eljutattuk. A kapott válaszok alapján személyesen is és írásban is részletes javaslattervet készítettünk, melyet a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz és a Vállalkozásfejlesztési Bizottsághoz eljuttattunk.
Tudomásunk és az előzetes tervek szerint a Vállalkozásfejlesztési Bizottság még a nyár végén, szeptember elején fog egy ülést a fenti témának szentelni, a végleges döntések októberre várhatóak. A fejleményekről folyamatosan tájékoztatni fogjuk a tagságot.
dr. Fecser Péter