Az új szabályok szerint a 2012. szeptember 1-jétől elhelyezkedő munkavállalók biztosítási jogviszony létesítésekor kötelesek átadni az új munkáltatójuknak azt a jövedelemigazolást, amelyet az előző foglalkoztatójuktól kaptak, vagy maguknak kell azt eljuttatniuk az illetékes hatóságnak.
Annak érdekében, hogy a munkavállalók mielőbb hozzájussanak az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaihoz - táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj - a kormány 2012. szeptember 1-jétől hatályos rendeletében egyszerűsítette a „Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához” elnevezésű nyomtatvánnyal kapcsolatos szabályokat.
A hatályos jogszabályok szerint a munkavállalók a munkaviszony megszűnésekor a többi igazolással együtt kell megkapnia ezt az igazolást, és azt a többi igazolással együtt adhatja át új munkáltatója részére.
Amennyiben a munkavállaló nem adja át a jövedelemigazolását az új munkáltatónak, akkor erről nyilatkoznia kell. Ebben az esetben, amikor a munkavállaló egészségbiztosítási pénzbeli ellátást kér, a foglalkoztató közli az egészségbiztosítóval, hogy a jövedelemigazolást az ügyfél nem adta át. Ez esetben a munkavállalónak a jövedelemigazolást külön kell majd megküldenie az ellátási kérelmét elbíráló egészségbiztosítási szakigazgatási szervezetnek vagy a kifizetőhelynek (OEP-nek).
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által készített és térítésmentesen hozzáférhető OEP-B/2. számú "Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához" elnevezésű nyomtatványon kell a nem rendszeres jövedelmeket is közölni. Az előző OEP-B/1. számú nyomtatvány nem volt alkalmas a nem rendszeres jövedelmek közlésére, ezért ezeket a jövedelmeket külön pótlapon kellett közölnie a foglalkoztatónak.
Matusz Ferenc