Állami támogatás: tovább kell erősíteni az egyszerűsített „Általános csoportmentességet”
Az UEAPME-ban, az európai kézműipari és KKV munkaadói szövetségben vegyes érzelmek maradtak azt követően, hogy az Európai Bizottság elkészítette az állami támogatásokra vonatkozó „Általános Csoportmentesség Rendelet” (GBER) első tervezetét, melyet hivatalosan tegnap jelentettek meg. Az UEAPME dicséri a Bizottság egyszerűsítési erőfeszítéseit, melyek elvezetnek majd ahhoz, hogy a jelenlegi öt különböző rendeletet egy szabály- és definíció gyűjtemény fogja felváltani, összhangban az Európai Bizottság „Állami támogatás akciótervének” reform alapelveivel. Az UEAPME szerint az egyszerűbb eljárások csökkentik majd a bürokráciát és növelik a jogi bizonyosságot, mind a támogatást adók, mind a támogatást kapok, főként a KKV-k számára. Azonban van még lehetőség a javulásra számos területen, úgymint az innováció, az adósság jellegű pénzügyi eszközök és az energia hatékonyság területei.
A felülvizsgált GBER értelmében a támogatás számos kategóriájáról automatikusan úgy gondolják majd, hogy az megfelel az egységes piac szabályainak, bizonyos feltételek mellett. A támogatást adók számára lehetővé válik, hogy az ilyen típusú támogatásoknál anélkül valósítsanak meg bizonyos intézkedéseket, hogy erről előzetesen értesíteniük kellene az Európai Bizottságot. A GBER magában egyesítene öt jelenlegi kategóriát (regionális támogatás, KKV-k, Kutatás & Fejlesztés, oktatás és foglalkoztatás) és két új elemet vezetne be (környezetvédelmi támogatás és kockázati tőke). „Ez az új szabályozási keretrendszer hatalmas fejlődést jelent a korábbi rendszerhez képest”, mondta Gerhard Huemer, az UEAPME közgazdasági igazgatója. „Egyszerűbbé, ésszerűbbé tesz egy rendkívül komplikált jogszabályrendszert, felhasználóbarátabbá téve azt, valamint az Állami támogatásokról szóló akcióterv szelleméhez jobban közelítve azt”, folytatta.
Huemer úr ezt követően a GBER néhány fontos aspektusához fűzött kategória-specifikus kommentárokat. A Kutatás & Fejlesztés csoportmentesség esetében például az innovációra vonatkozó állami támogató intézkedések sajnálatos módon nem lettek a szövegbe befoglalva, annak ellenére, hogy nagyon fontos elemei a mostanában alaposan átvilágított ’Kutatás & Fejlesztés és Innováció állami támogatása közösségi keretrendszerének’. Ezt a következetlenséget amilyen gyorsan csak lehetséges jóvá kell tenni”, folytatta Huemer úr. „A GBER-nek magába kell foglalnia az innovációra vonatkozó úgynevezett ’biztonságos kikötő intézkedéseket’, amint azt a K & F& I keretprogram megfogalmazta. Ennek beillesztése támogatná az alapvető jellegű innovációs tevékenységeket és a nem-technológiai jellegű innovációt, azaz azokat a főbb módszereket, melyek által a KKV-k új termékekkel és szolgáltatásokkal jelennek meg.”
Az UEAPME emellett kritizálta, hogy a GBER-ben nincs utalás olyan pénzügyi eszközökre, mint a „mezzanine finanszírozás”, mely egy hybrid intézkedés az adósság és a tőkefinanszírozás között, és amely rendkívül sikeresnek bizonyult mostanáig, főleg az üzleti transzferek támogatásában és az innováció finanszírozásában. Fennáll az a kockázat, hogy ezek az eszközök egy szabályozási fekete lyukba zuhannak, a meglévő „de minimis” támogatás és a kockázati tőke támogatás szabályai közé, hacsak nem sikerül azokat kifejezetten belefoglalni a csoportmentesség rendeletbe. Ez rendkívül sajnálatos lenne, hisz hatalmas potenciált jelentenének.
A környezetvédelmi támogatást illetően az UEAPME tart a GBER jelenlegi szövegezésétől, mely az energiatakarékossági technikákba és az energiahatékonyságba való „korai madár” befektetőket jutalmazza, akik ezt még az új környezetvédelmi szabványok hatályba lépése előtt tették meg. Az UEAPME szerint ez a megközelítésmód nem veszi figyelembe azokat a finanszírozási problémákat, melyekkel a KKV-k ezen a területen szembesülni kénytelenek. A kisvállalkozások számára a támogatást az éppen időben történő beruházásokhoz kellene nyújtani. Ez kompenzációt nyújthatna mind az ilyen beruházások pozitív külső hatásaiért, mind azokért a piaci hiányosságokért, melyek a pénzügyi forrásokhoz való hozzáférést jellemzik a KKV-k beruházásaikor.
„Az új GBER remek alapot jelent a további tárgyalásokhoz és egy gyakorlati példája a ’jobb szabályozásnak’. Bízunk benne, hogy az elkövetkező hónapokban még tökéletesítik azt, és reméljük, hogy az Európai Bizottságban meglesz a szándék arra, hogy figyeljen az európai kézműipari és kisvállalkozások szükségleteire”, fejezte be Huemer úr.
Bővebb információ:
Gerhard Huemer, Tel: 00-32-2-230-7599, e-mail: g.huemer@ueapme.com
A sajtóközlemény word formátumban letölthető:
UEAPME sajtóközlemény 8.doc