UEAPME Sajtóközlemény - a KKV-k hangja Európában
A környezetvédelmi állami támogatásról szóló iránymutatásokat közelebb kell hozni a valósághoz!
Felülvizsgálták „a Környezetvédelem állami támogatásának közösségi iránymutatásait”. Ez hatalmas előrelépéseket jelent a létező szabályozáshoz képest, bár maradtak még elméleti tévedések és megoldandó gyakorlati hiányosságok - véli az UEAPME, a Kézműves Vállalkozások, Kis- és Középvállalkozások Európai Munkaadói Szövetsége. Egy tegnap megjelentetett állásfoglalásában az UEAPME közzétette megjegyzéseit mind a Bizottsági dokumentumból kiolvasható koncepcionális megközelítéssel, mind a KKV-specifikus igényekkel kapcsolatban. Az UEAPME foglalkozott az Európai Bizottságnak a beruházási támogatás esetén elfogadható költségek definíciójával, valamint jobb támogató intézkedéseket szeretne, melyek egyrészt javítani tudnák az információhoz való hozzáférést, másrészt arra ösztönöznék a KKV-kat, hogy invesztáljanak az energiahatékonyságba, a környezetvédelembe.
„A környezetvédelmi állami támogatásokról szóló új iránymutatások egy fontos eszköz az Európai Fenntarthatósági Stratégia és a Bizottság új Energia Akciótervének szélesebb kontextusában”, mondta Gerhard Huemer, az UEAPME gazdasági és pénzügyi igazgatója. „Azonban az még nincs teljesen összhangban a Bizottságnak a ’kevesebb és jobban célzott támogatásról’ vallott alapelvével, az iránymutatásokat még javítani kell, ami a költségek definícióját és a megfelelő ösztönzők kialakítását illeti.”
A további megbeszélések egyik fő pontja a beruházási támogatás esetén alkalmazható költségek meghatározása, leírása. A Bizottság által javasolt számítási módszer főleg a jelenlegi iránymutatásokon alapszik, melyekről korábban már bebizonyosodott, hogy használhatatlanok, és azokat nagyon ritkán is alkalmazták. Ezt az információt a támogatást nyújtóktól gyűjtötte be az UEAPME. A jelenlegi definíció leszűkíti az elfogadható költségeket kivéve a környezetvédelemre és/vagy energia megtakarítási beruházásokra szánt összköltségekből minden üzemi/működési előnyt. „Ez a szigorú módszer, a relatíve alacsony támogatás intenzitással együtt azt jelenti, hogy a KKV-kat egyáltalán nem ösztönzik arra, hogy akárcsak egy euróval is többet fektessenek be annál, mint amennyit amúgy is befektettek volna bármiféle támogatás nélkül is”, mondta Huemer úr, aki azt javasolta, hogy szélesítsék az elfogadható költségek jelentését.
Emellett az iránymutatások tervezet nem tud tökéletesen megbirkózni néhány olyan okkal, melyek azt okozzák, hogy a KKV-k nem invesztálnak be eleget az energiahatékonyságba és a környezetvédelembe. Például a KKV-k továbbra sincsenek tisztában azzal, hogy ők maguk milyen az energiahatékonyság növelésére alkalmas potenciállal rendelkeznek. Egy Németországban mostanában elvégzett felmérés azt mutatja, hogy a KKV-tulajdonosok úgy vélik energiahatékonyság javítási képességük jóval alatta van a 10%-knak, míg szakértők, kutatók szerint ez a képességük eléri a 20%-ot is átlagban. Ezért lényeges, hogy az állami támogatás kiterjedjen a tanácsadásra és a projekt menedzsment szolgáltatásokra. Ennek érdekében javasolta az UEAPME, hogy foglaljanak be egy speciális fejezetet az iránymutatásokba, mely arról hivatott gondoskodni, hogy az energetikai tanácsadás biztosan eljusson a KKV-khoz.
Egy másik tényező, melyre tekintettel kell lenni a limitált pénzügyi források. Egy kis cégben az energiahatékonyságba való beruházás károsan érinti a jelenlegi költségeket, és szembekerülhet olyan más beruházásokkal, melyeknél a versenyképességet illetően magasabb a megtérülés vagy melyeknek nagyobb a költségmegtakarítási potenciálja. A beruházás lehetőségét tovább csökkenti az, hogy nagyon alacsony a finanszírozási arány, miközben a KKV-k nagymértékben függnek az adósság finanszírozástól, valamint az, hogy a kisvállalkozások többségénél nagyon alacsony az energiaintenzitás. Az UEAPME szerint az állami támogatás szabályozórendszerének ösztönzőket kellene teremteni, és olyan speciális pénzügyi eszközöket kialakítani, melyek úgy képesek növelni az energiahatékonyságot és a környezetvédelmi sztandardokat, hogy eközben nem válnak kirekesztő hatásúvá, hogy esetleg veszélyeztetnék vagy csökkentenék az egyéb beruházásra rendelkezésre álló kapacitásokat.
Végezetül az UEAPME annak biztosítását kéri a Bizottságtól, hogy a megújuló energiák térnyerését támogató intézkedések legyenek forrás-semlegesek és technológia-mentesek. Az állami támogatási rendszereknek biztosítaniuk kellene, hogy a beruházások a rendelkezésre álló legköltséghatékonyabb megújuló energiaforrások irányába mozduljanak. Ez biztosítaná a közösségi pénzek leggazdaságosabb felhasználását.
„Bízunk benne, hogy az Európai Bizottság figyelembe veszi megjegyzéseinket a soron következő konzultációs folyamatokban és a tagállamokkal folytatandó megbeszéléseken. Reméljük, hogy javaslataink a szöveget még inkább összhangba hozzák az eredetileg szándékolt célokkal és az európai KKV-k, kézműipari vállalkozások gyakorlati igényeivel”, fejezte be Huemer úr.
Bővebb információ: Cristina Marongiu, környezetvédelmi tanácsadó,
Tel: 00-32-2-230-7599, e-mail: c.marongiu@ueapme.com