Az UEAPME méltatta a jelentés tartalmát, azonban kétségei vannak az ökodizájnnal és a szállításpolitikával kapcsolatban
Brüsszel, 2010. december 15. – Az UEAPME, a kézműves szakma és a KKV-k munkaadói szervezetében vegyes érzelmeket keltett az Európai Parlament plenáris ülésének szavazása az EU energiahatékonysági cselekvési tervéről szóló Bendtsen jelentésről. A szervezett méltatta a jelentés ajánlásait, amelyeket átvesz a Bizottsági is jövő tavasszal beterjesztendő tervében, főként, ami a KKV számára biztosítandó segítségnyújtást és finanszírozási lehetőségeket illeti. Az UEAPME azonban hatásvizsgálatra szólított fel, mielőtt az Ökodizájn-irányelv alkalmazásának körét és sebességét növelik, ahogyan azt az EP képviselők ma javasolták. Végül, miközben az UEAPME világosan támogatja azokat a kezdeményezéseket, amelyek csökkentik a közlekedési ágazat környezeti hatását, ellenzi, hogy nagy energiaigényű közlekedési módokról átálljanak az alacsony energiaigényűekre, ahogyan azt a Parlament is támogatja, és felszólítja a Bizottságot, hogy térjen vissza az intermodális megközelítéshez, amely szerint valamennyi közlekedési módozatot kombinálva használnak a források optimális és fenntartható felhasználása érdekében.
Guido Lena fenntartható fejlődési igazgató a következő megjegyzéseket tette:
“A Bendtsen-jelentéssel kapcsolatos mai szavazás kiválóan gazdagítja az Európai Bizottság Energiahatékonysági Cselekvési Tervét. Teljes mértékben egyetértünk a jelentés ajánlásaival, melyek szerint szükség van olyan mechanizmusokra, amelyek segítik a KKV-kat a nagyobb energiahatékonyság elérésében és olyan, nemzeti, regionális és helyi szintű finanszírozási eszközökre, amelyek ezt segítik. Attól tartunk azonban, hogy az ökodizájnnal és a közlekedéspolitikával kapcsolatos egyes ajánlások túlmennek a KKV lehetőségein.”
“Az ökodizájn-irányelvnél a jelentés gyorsabb végrehajtásra szólít fel és arra, hogy egy hosszú és részletes új termékcsoport-listára terjesszék ki a szabályokat. Ez viszont nem valósulhat meg e kiterjesztés KKV-kra irányuló következményeinek megfelelő hatásvizsgálata nélkül. Továbbá a kis- és mikrovállalkozásoknak időt kell adni a szükséges tájékozódásra és képzésre valamint, hogy alkalmazkodhassanak az új rendszerhez.”
“Ami pedig a szállítást illeti, egyértelműen támogatunk valamennyi kezdeményezést, amelyek az ágazat környezeti hatásait csökkentik, beleértve az új technológiák bevezetését. Azonban minden közlekedési módozatnak van versenyelőnye és a szegmenstől függően nem feltétlenül lehetséges a teher- vagy személyszállításban átállni egyik módozatról a másikra. Ezért a feltétel nélküli átállás az alacsony energiaigényű közlekedési módokra, ahogyan azt a Parlament is javasolja, nem realisztikus lehetőség. A Bizottság által javasolt intermodális megközelítés, amely szerint a közlekedési módozatok legjobbjait kombináltan használják, sokkal megvalósíthatóbb lehetőség és támogatandó.”