A www.euroapprenticeship.eu címen elérhető online felületet a “Leonardo da Vinci” program évfordulóján jelentették be
Brüsszel, 2010. november 9. – Az európai ipari tanulók mobilitásának növelését célzó projektet indított hivatalosan útjára az UEAPME (Kézműves, Kis- és Közepes Vállalkozások Európai Szövetsége) és francia tagszervezete az APCMA (Szakmai és Kézműves Kamarák Szövetsége), az Európai Bizottság által a „Leonardo da Vinci” program 15. évfordulójának megünneplésére rendezett konferencián. Az “EuroApprenticeship” projekt a „mobilitási hálózatok hálózatát” hozza majd létre, hogy összekapcsolja a szakértelmet és az erőforrásokat, növelje a lefedettséget és fejlessze a szolgáltatásokat, elsősorban egy internet-alapú felület segítségével. A projekt célja az, hogy a külföldi gyakorlatot egy valódi és kivitelezhető alternatívává tegye az ipari tanulók és más szakképzésben résztvevő fiatalok számára, minden EU tagállamban. A hálózat és a mai naptól elérhető webes felület mellett a projektpartnerek egy a legjobb gyakorlatokból összeállított eszköztárat is elérhetővé tesznek, létrehozzák az „Európai Szakképzési Tanulási Mobilitás Megfigyelőközpont”-ot, valamint elősegítik a tanoncok mobilitását azzal, hogy növelik a téma közismertségét és létrehoznak egy védjegyet. A projekt, amelyet az APCMA vezényel az UEAPME politikai koordinálásával, a Bizottság társfinanszírozásával valósul meg és a tervek szerint 2012. decemberéig tart.
“Európa képtelen lesz elérni az EU 2020 Stratégia céljait fiatalabb generációinak tevékeny közreműködése nélkül. A tanulási mobilitás elősegítése, minden fiatal számára ezért egy kulcsfontosságú prioritás, ahogy azt a „Mozgásban a fiatalság” kezdeményezés is elismeri. Ugyanakkor, az utóbbi években tapasztalt előrehaladás dacára a felsőfokú oktatásban résztvevők még mindig magasabb fokú mobilitást élveznek, mint az ipari tanulók és egyéb a szakképzésben résztvevő fiatalok. Hiszünk abban, hogy itt az ideje az esélyegyenlőségnek és reméljük, hogy a projekt, melyet ma útjára indítunk, hozzá fog járulni ehhez” – mondta az UEAPME Oktatási és Képzési igazgatója, Liliane Volozinskis a Bizottság konferenciáján.
Az „EuroApprenticeship” web-alapú felületének létrehozása csak az első lépés, hangsúlyozta Volozinskis asszony. A weboldal hirdeti majd a mobilitás előnyeit, valamint információs központként működik a vállalkozások, gyakornokok és képző központok számára. A kapcsolatépítést is meg fogja könnyíteni, valamint ösztönzi a tartós partnerségek kialakítását az illetékes hatóságok és a tanoncok mobilitását támogató közreműködő szervezetek között. Végezetül, a web-felület rámutat a kézműipari vállalkozások és a tanoncság szerepére is, mint a foglalkoztatás egy lehetséges forrására.
A tevékenység egy másik szintje a „hálózatok hálózatá”-nak népszerűsítése. Ez a tevékenység a már meglévő mobilitási projektekre, eszközökre és hálózatokra alapul majd, amelyeket sikeresen valósítottunk meg projektpartnerekkel vagy szövetséges szervezetekkel az utóbbi években, magyarázta Volozinskis asszony. Ezen kívül a projekt azt a célt is szolgálja, hogy bátorítsa minden érdeklődő szervezet részvételét, amelyek online jelentkezhetnek tagnak. Emellett egy sor egymástól tanulást célzó rendezvény és kapcsolatépítő szeminárium is megrendezésre kerül a projekt keretében, hogy szakértelmet, információkat, segítséget és támogatást nyújtson minden működő tanulási mobilitás projekt számára.
Néhány közreműködő szervezet és illetékes testület számára a webes felületen szerezhető információk és eszközök nem elegendőek ahhoz, hogy a mobilitás minden vetületével elboldoguljanak, tette hozzá Volozinskis asszony. A projektpartnerek ezért ki fognak fejleszteni egy „eszköztár”-at és olyan szolgáltatásokat nyújtanak majd, mint a képzés képzőknek, forrásszerzés vagy a partner kutatás.
Hogy fejlessze és figyelemmel kísérje saját tevékenységét, az EuroApprenticeship hálózat létre fog hozni egy „Európai Szakképzési Tanulási Mobilitás Megfigyelőközpont”-ot (European Observatory on Learning Mobility in VET), amely jelezni fogja a mobilitás, mint „termék” ismertségének alakulását, egy rendszeres „EuroTanoncság Barométer” segítségével. A Barométer adatokat fog gyűjteni és elemezni a képesítési (keret)rendszerekről, duális képzési rendszerekről és módszerekről, csakúgy mint a mobilitási programokról. Hogy láthatóbbá tegye a tanulási mobilitást és felértékelje a szakképző intézmények és vállalkozások szerepét, a projekt létrehoz és népszerűsít egy „védjegy”-et az ipari tanulók EU-n belüli mobilitásához, olyan kommunikációs eszközöket biztosítva, mint a fenti logó.
„Mindezeknek az elkövetkező két évben megvalósuló tevékenységeknek, az a célja, hogy a tanulási mobilitás a tanoncok számára a szabály legyen és ne a kivétel, mint ami a jelenlegi helyzet” zárta szavait Volozinskis igazgatónő.