Közlemények

IPOSZ NAPOK - NYITOTT LAPOK Gyöngyös

Cseh István, az Ipartestületek Heves Megyei Szövetsége elnökének beszámolója
Iposz napok, Nyílt napok
2007. október 16.
Gyöngyös

Heves megyei Gazdasági helyzetkép

Heves megyében 2007 júniusában 32 318 gazdasági szervezet működött, ezen belül 29 384 a vállalkozások száma. Egy évvel korábbihoz képes 1,9%-al illetve 2,1%-al csökkent a számuk. A társas vállalkozások az egész szervezet 30%-át tették ki, arányuk lényegesen kisebb, mint az országos átlag, a 61%-al részesedő egyéni vállalkozásoké jóval magasabb, mint az országos átlag. A társas vállalkozások száma június végén 3,9%-al több, mint az előző év azonos időszakában. (a bővülés nagyobb, mint az országosé: 2,6%)
Az egyéni vállalkozások száma a megyében 4,8%, országosan 5,8%-al kevesebb, mint egy évvel korábban. Míg a társas vállalkozásoknál bővülés, az egyéni vállalkozások esetében csökkenés volt tapasztalható a gazdasági ágak többségében. A társas és az egyéni vállalkozások közül is a legtöbbet az ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás, ezt követően a kereskedelem, majd a javítás ágban tartottak nyílván. A társas vállalkozások köre jelentősen bővült a kisebb súlyú pénzügyi szolgáltatás, közvetítés területén, valamint a nagyobb arányt képviselő ingatlan ügyletek gazdasági ágában. Megkezdődött az átrendeződés az új vállalkozások irányában. (jó lenne a statisztikai számok mögé is betekinteni.) Az egyéni vállalkozásoknál növekedés tapasztalható az egyéb tevékenységben, az egészségügyi, szociális ellátásban, a szálláshely szolgáltatás, vendéglátásban.
A regisztrált egyéni vállalkozások 69%-ának (országosan 64%) volt vállalkozói igazolványa, míg a többiek csak adószámmal rendelkeznek. A vállalkozói igazolvánnyal rendelkezők száma 7,3%-al csökkent az egy évvel korábbihoz képest.
Heves megyében 2007. első félévében az ipari termelés élénkülése folytatódott. Üteme azonban mind a négy fő feletti, mint a 49 fő feletti vállalkozások esetében mérséklődött.
Az építőipari termelés számottevően visszaesett az év előző időszakához képest. Az egy évvel korábbi 24%-os dinamikus növekedés után az idén számottevően 45,5%-al visszaesett. Pedig ez a nemzet húzóágazata. Erre épül minden szakipar. A megye gazdasági teljesítményének a felét 10 nagy multinacionális vállalkozás állítja elő, míg a másik része oszlik meg a többi vállalkozásokon. Ugyanakkor a létszám foglalkoztatásban is elől járnak a multik. (Bosch- 4000 fő, ZF Hungária- 2000 fő stb.) Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a mikro vállalkozásokra nincs szükség, de fellelhető közöttük igen sok kényszervállalkozó. Nem elhanyagolható az a réteg sem, amelyik a gazdaág szorítása következtében kiszorul a szervezett és legális munkavégzés alól. A szürke és fekte gazdaság nemzetgazdaság szinten a GDP 17-18%-a volt, ami forintosítva közel 370 milliárd forintot jelent. Ennek jelei a megyénkben is erősen fellelhetők.
Nemzetközi elemzések szerint a rejtett gazdaság nagysága azokban az országokban magasabb, amelyekben magasabb az adóteher, gyengébb a törvényes biztonság, áthatóbb a korrupció, a munkanélküliség tartós és széleskörű.
A szürke és fekete gazdaság különösen három területen zavarja a gazdaság normális működését.
1/ Az építőiparban, ahol a legnagyobb az állami megrendelés, a fővállalkozóknál is előfordul az illegális munkavégzés. Komoly nehézségbe ütközik a garancia érvényesítése. Gyakori, hogy késedelmesen fizetnek az alvállalkozóknak, beszállítóknak.

2/ a nem piacgazdasági országokból sokszor gyenge minőségű áruk érkeznek be hazánkba, és ezeket értékesítik.

3/ a vállalt beszállítások és szolgáltatások teljesítése ellenére a megbízók sok területen csak jelentős késéssel egyenlítik ki az árúk és szolgáltatások ellenértékét. (sokszor előfordul az, hogy csak peres úton érvényesíthető)
A piac átláthatósága érdekében a termelői tevékenység folytatásának előfeltétele, hogy kellő információt lehessen szerezni a többi piaci szereplőről. Az adózási fegyelmet lehet érdemes is növelni. Ebben jó eredményt hozhat az adóalap szélesítése, a kedvezmények mérséklésével, továbbá a marginális kulcsok szelektív csökkentése. Ugyanakkor nem látszik sem reálisnak, sem célszerűnek, hogy az ellenőrzés szigorításával érjék el az adóbevétel emelkedését. Ez ugyanis egyfelől költséges másfelől visszaüthet, a feketegazdaság bővülését, a tőke kivonulását idézi elő.

Heves megyében 6 ipartestület található: Recsk, Heves, Füzesabony, Hatvan, Gyöngyös, Eger. Ezek a szervezetek az érdekképviseletek különböző területein végzik munkájukat, segítve még a meglévő tagjaikat. 1990 előtt a kötelező tagság mellett befolyása és intézkedési súlya is nagyobb volt a mainál a Kiosznak. A mostani Iposz, ami jogutódja az elődnek az érdekképviseleti lehetősége országos szinten úgy tűnik nagyobb lehetne. (érdekegyeztetői tanács) Nehezen tudom elfogadni, hogy a vállalkozók saját érdekeinek érvénesítésekor is megosztottak, nem képviseltetnek közös platformot. Ez nem jó senkinek, adók és törvények súlya alatt megroppannak, és tönkre mennek. Egyenes következménye a csőd, vagy a felszámolás, ebből következik, irány a fekete gazdaság.
Nem tudom mikor lesz újra elérhető, hogy minden vállalkozásnak cégtáblája legyen , csak az hirdethessen hivatalos formában akiknek törvényes vállalkozása van. Szeretném, hogy az itt lévő országgyűlési képviselők, mint törvényalkotók segítenének, hogy ne csak beszéljünk az adminisztráció csökkentéséről, hanem mihamarabb valósuljon is meg. Egy mikro vállalkozónak, akinek egy alkalmazottja van ugyanannyi adminisztrációs kötelezettsége van, mint egy nagy vállalkozónak. A szakhatóságok nem építő jelleggel ellenőriznek, hanem büntetéscentrikusak, a pénz beszedés a fő profiljuk. Szeretném, ha több célzott támogatást kapnának a mikrovállalkozások munkahelyteremtés terén. (5 fő az alsó limit) Szakmunkástanuló nevelés érdekében igen jó volt a 700 000 forintos eszközbeszerzési pályázat. Mikrohitel újraszervezése állami kezességvállalás megvalósítása is újra napirendre kerülhetne, ne csak az ingatlanfedezet birtokában lehessen hozzájutni a hitelhez. Kontár kérdés megoldatlan probléma, mindig azt halljuk, hogy nincs törvényes háttér a felszámolásához. A pályázati lehetőségek olyan bonyolultak és átláthatatlanok, hogy nehezen tudnak a kisvállalkozóink rástartolni. Elnyert pályázatoknál is előfordult, hogy végül nem került kifizetésre. Sorolhatnám tovább a problémákat, de ez is elég.

Nagyobb felelősség nagyobb lehetőség.

Cseh István
Eger és Vidéke Ipartestület elnöke