Közlemények

IPOSZ NAPOK - NYITOTT LAPOK konferencia - Berettyóújfalu

2007. szeptember 20.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Tisztelettel köszöntök minden megjelentet, ezen a mai rendkívül fontos rendezvényen, melynek témája a mikro- kis- és középvállalkozások támogatásának ösztönzése.

ú gy gondolom, hogy a mai helyzetben, amikor váUalkozni nem könnyű feladat, nem lehet sok azon kezdeményezések száma, amelyek a vállalkozásokért szólnak. Emlékszem arra az

időre, amikor gombamód szaporodtak a GMK-k, alakultak a Bt-k. A 80-as évek végén, a 90es évek elején nagyobb lehetőségek mutatkoztak a vállalkozó szellemű emberek számára, de ezek mára jelel1tősen beszűkültek. Nehéz a talpon maradás és még nehezebb újonnan megindítani egy vállalkozást. Ezért szolgálnak örömre a maihoz hasonló rendezvények, melyek alkalmat biztosítanak a települések életében fontos szerepet betöltő vállalkozói szféra fejlődési lehetőségeinek ismertetésére, a jelentkező problémák feltárására.

A Bihari térség az országos értéket meghaladóan tartalmaz elmaradott településeket és a kistérségben az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliség alakult ki.

Sajnálatos tény, hogy a térség egyik meghatározó jellemvonása a gyenge gazdasági, vállalkozói aktivitás. A jogi személyiségű vállalkozások sűrűsége tekintetében megállapítható, hogya kistérségi átlag 60%-a a Hajdú-Bihar megyei átlagnak és 36%-a az országos átlagnak.

A jogi személy nélküli vállalkozások tekintetében kisebb a megyei és az országos átlagoktól való lemaradás. A kistérségi átlag a megyei átlag 83,3%-a, az országos átlagnak pedig 6l,2%-a.

A vállalkozások között kiemelkedő helyet foglalnak el a 10 főnél kevesebbet foglalkoztató mikro-vállalkozások.

Általánosságban elmondható, hogy Berettyóújfalu és kistérségének iparosodottsági szintje alacsony, a helyi ipar ágazati szerkezete korszerűtlen, a technológiák jórészt elavultak.

A kedvezőtlen termelési feltételek halmozódása miatt a külföldi tőke számára nem vonzóak a térség befektetési lehetőségei.

Az 1990-es évek óta a meghatározó ipari kapacitások zöme (különböző okokra visszavezethető en) megszűnt, vagy átalakult. A térség nem tudta kihasználni a határ közelségéből eredő előnyöket. A tervezett logisztikai központon zöme-a határ túloldalán létesült. A meglévő szövetkezetek, KFT -k zöme tőkehiánnyal küszködik és ez a tényező a térség gazdasági fejlődésének legjelentősebb visszafogó tényezője.

Éppen ezért, immár Magyarország teljes jogú Európai Uniós tagságának jegyében megnyílásra kerülő EU támogatási rendszerek minél magasabb fokú kihasználásával rá kell mutatni azokra a területekre, melyek kiemelten képesek szolgálni a vállalkozások fejlesztési céljainak realizálását.

A kormányzatnak szem előtt kell tartania az elmaradott térségek vállalkozóinak kiemelt támogatását. Nem szabad egyenlő a versenyhelyzetet teremteni, abban az esetben amikor nem egyenlők az indulási alapok.

Itt kell megemlítenem azt a sajnálatos tényt, hogy a Bihari Agrárenergetikai projekt kiesett a kiemelt projektek közül annak ellenére, hogy ez volt a térségből továbbjutó egyetlen fejlesztési ötlet, és amely a térség adottságaihoz igazodó, olyan fejlesztési irányvonalat képvisel, melyre számos további beruházás felfűzhető és jelentős számú vállalkozás számára biztosít integrációs lehetőséget!!!!!!!!!!!!

Nagyon fontos, hogy a támogatási konstrukciók mögöttes feltételei, mint az évenként elvárt árbevétel növekedés, az új munkahelyek teremtése ne hozzák kényszerhelyzetbe a pályázókat a projektfenntartási időszak alatt.
Törekedni kell, természetesen a támogatási összegekkel összhangban, a pályáztatási és elszámolási rendszer tekintetében az adminisztráció csökkentésére, ezáltal is növelve azon vállalkozások pályázási kedvét, akik ez ideig nem tudtak, vagy nem "mertek" elindulni a támogatások megszerzéséért.

Mit tehetünk mi magunk, mint önkormányzat?
Úgy vélem egy település gazdaságának támogatása a település vezetésének alapvető feladata, melyet minden eszközzel biztosítania kell. Ez magában foglalja a már meglévő vállalkozások és a potenciális befektetők működési feltételeinek javítását egyaránt. A gazdasági szféra megelégedettsége az önkormányzat részéről nyújtott szolgáltatásokkal, számottevő tényező a két szektor működése között szükséges partnerség szempontjából. A gazdaság alapot teremt a társadalmi és települési fejlesztéseknek, az önkormányzat pedig keretfeltételeket biztosít a gazdaság működéséhez.

Berettyóújfalu vonzóvá tételének alapfeltétele a minden szempontból vállalkozásbarát környezet kialakítása. Kiemelt ezen a téren a városvezetés és a vállalkozói réteg között való aktív, napi kapcsolat, a hatékony információcsere megléte. Növelnünk kell a gazdasági szféra részére nyújtott szolgáltatások körét, valamint a különböző rendezvények, fórumok számát, amelyek alkalmasak az egymás közötti véleménycserére, a fejlesztési elképzelések kölcsönös megismerésére.

1998-ban a Bihari Kistérség komplex területfejlesztési koncepciója a beindítandó gazdaságfejlesztés keretfeltételeit szétbontotta a meglévő, a meglévő, de fejlesztendő és a kialakítandó csoportokra. Ekkor mindösszesen két keretfeltétel állt rendelkezésre:
A Bihari Vállalkozási Övezet cím, mely a térség teljes területét magába foglalja, és 10 év időtartamra (2008-ig) kedvezményeket nyújt a térségben befektetőknek, valamint a Bihari Regionális Ipari Park cím, mely koncentrált ipari fejlesztések helyszíneként lett kialakítva.

A Bihari Vállalkozási Övezet cím jelenleg is fennáll a térség teljes területén. Az eltelt nyolc év tapasztalatai azonban megmutatták, hogy a cím által biztosított kedvezmények nem
jelentenek a befektetők számára akkora előnyöket, amelyek ellensúlyoznák a térség elmaradottságából fakadó gazdasági hátrányokat (ez a tendencia az ország minden vállalkozási övezetére jellemző). A határmenti fekvés és az infrastrukturális elmaradottság (megközelíthetőség) kettős perifériát alkot a területen. Mindezek ellenére a Bihari Regionális Ipari Park a teljesen kiépült alapinfrastruktúrájával alkotja a legjelentősebb tényezőt az új vállalkozások fogadására.
A mikro-kis- és középvállalkozások szempontjából az üzleti környezet másik meghatározó eleme az önkormányzati adó politika. Az önkormányzati bevételi forrás alakulása nagymértékben függ a gazdaság állapotának alakulásától. Az elmúlt pár évben bekövetkezett kedvezőtlen gazdasági helyzet ellenére elmondható, hogy a helyi adókból - főként a vállalkozók kommunális adójából és a helyi iparűzési adóból - származó bevételek nem mutatnak csökkenő tendenciát (helyenként növekedtek). Az Önkormányzat megteremtette, azoknak a mentességeknek, illetve kedvezményeknek a körét, amely elősegítethetik a vállalkozások számának növekedését, azok fejlődését és ezen keresztül a bevételek kedvező alakulását.

A jövőben tovább kell dolgoznunk a településen működő vállalkozások és adóügyi dolgozók közötti megfelelő információáramlás és szakmai kapcsolat erősítéséért.


Mindezek alapján tehát az önkormányzat, - mint a városi közélet meghatározó szereplője - működése tekintetében lényeges, hogy mennyiben képes kielégíteni a vállalkozások igényeit, melyek az infrastrukturális ellátás, korszerű ügyintézés, a mindennapi működés meghatározó tényezőivel szemben fennállnak. Az elmúlt időszakban ezen cél érvényre jutásán dolgoztunk. A rendelkezésre álló lehetőségek maximális kihasználásával törekszünk a jövőben is a vállalkozói szférával már kialakult partnerkapcsolatok megőrzésére és továbbfejlesztésére.

Köszönöm figyelmüket!